DVD: Machine Head - Elegies

Het verhaal van Machine Head kent veel ups en downs. Elegies vertelt het meest recente hoofdstuk uit het boek. De wederopstanding van een band die zo 'metal' is dat het woord alleen al genoeg is om hun stijl te omschrijven: metal. De DVD (liveconcert en documentaire) is opgenomen in een tijd dat het weer goed ging met Robb Flynn en zijn kameraden (details hierover zijn hier te vinden). Zó goed, dat het zelfs mogelijk werd om een DVD uit te brengen. Een nieuw contract met Roadrunner Records heeft daar zeker aan bijgedragen.

Toch heeft deze DVD iets wrangs. Het concert is een registratie van het optreden dat Machine Head gaf op 5 december 2004 in de Londense Brixton Academy. Dat is namelijk drie dagen voor Dimebag Darrell (collega, vriend, tourmaatje, drinkbroeder van de Machinehoofden) tijdens een optreden met zijn band Damageplan doodgeschoten werd door een doorgeslagen gek. Voor de kijker zou het interessant zijn geweest als er op één of andere manier hier naar gerefereerd zou worden.

Voordeel is dat Machine Head live naast goed gemutst (natuurlijk niet wetende wat er drie dagen later zou gebeuren) en bulldozer-strak vooral genadeloos op dreef is in plaats van afgeleid of ingetogen. Alle Machine Head klassiekers komen voorbij: 'Old', 'Take My Scars', 'Davidian' en nieuwe toppers als 'Imperium' en 'Days Turn Blue to Gray'. Verder is het mooi om te zien dat er ook gas terug genomen kan worden zoals bij 'The Burning Red' en powerballad 'Descend the Shades of Night'. Dat laatste nummer (dat over de dood gaat) werd later tijdens de tour (o.a. Fields of Rock) opgedragen aan de veel te vroeg gestorven Pantera- en Damageplangitarist. Alles is op een professionele (videoclip-achtige) manier aan elkaar gefilmd met een groot aantal camera's. Zeer genietbaar.

De documentaire gaat over de tot standkoming van Through the Ashes of Empires maar biedt vooral een korte, interessante, kijk op de jaren na het uit komen (en min of meer floppen) van Supercharger. Alle bandleden spreken openhartig over de magere jaren, inclusief gitarist Phil Demmel die (als ik de docu mag geloven) zorgde voor de ommekeer.

Een mooi tijdsdocument van een sympathieke band dat door de timing helaas niet nóg interessanter gemaakt kon worden.

Label: Roadrunner Releasedatum: 11 oktober 2005 Waardering: