Game Review: In Memoriam
Zo zit vervolgens het hele spel in elkaar, je lost puzzels op en je wordt beloond met eeen stukje film of een glimp van Jack en Karen. De puzzels zijn veelzijdig. Veel ervan zijn behendigheidsspelletjes, bijvoorbeeld een soort "snake" spelen met een rits letters waarmee je een woord moet vormen, een voorwerp met een "elastiekje" door een smalle bochtige gang manoeuvreren, snel op bewegende cirkels klikken, een mes door een heftig kronkelende darm bewegen zonder de wanden te raken, een soort pacman, een soort Space Invaders, iets wat op biljarten lijkt...
Maar ook krijg je soms een paar woorden of namen en moet je op Internet zoeken naar de naam van een schilderij van Karen, de juiste plek van levhas in de Hagia Sophia vinden, de juiste namen bij een foto vinden, een jaartal bij een persoon of gebouw zoeken. Dat is echt mooi gedaan, als je op Karen Gijman zoekt vind je naast haar homepage ook een galerie die haar werken tentoonstelt en een (Franstalig) forum waar over haar kunstwerken gesproken wordt. Alle sites zien er anders uit, sommige zijn amateuristisch opgezet omdat het homepages moeten voorstellen, op het forum kun je echt reageren... Je weet soms echt niet of je nu op een "echte" site zit of op één die voor het spel opgezet is.
Helaas ben ik hiermee meteen bij het zwakke punt van het spel aangekomen. Naast de genoemde sites die door de spel-ontwikkelaars op Internet gezet zijn, vind je bij de Google-searches ook tientallen walkthroughs en spoiler-sites. Dit zal uiteraard alleen nog maar erger worden naarmate het spel langer op de markt is. Als je bijvoorbeeld op enkele namen zoekt om een verband te zoeken krijg je in de samenvatting van de gevonden resultaten in Google al meteen spoilers te zien. En je kan er niet omheen dat je die antwoorden ziet omdat je op Internet MOET zoeken. Ook is het onwaarschijnlijk dat alle sites die bij het spel horen tot in lengte van dagen onderhouden zullen worden, zodat het spel een beperkte levensduur heeft.