Game Review: Prince of Persia: Sands of Time

Okay, een kleine greep uit de bewegingen van de prins. Je kunt rennen, springen, koprollen, tegen een muur omhoog rennen, langs een muur opzij rennen, klimmen, aan relingen hangen, langs pilaren klimmen, aan vlaggenmasten zwiepen, en nog veel meer. Ik durf met gemak de term "nog veel meer" te gebruiken hier, want er zijn meer dan 750 animaties gebruikt om alle bewegingen van de prins vast te leggen. Het is namelijk ook nog mogelijk om bewegingen te combineren. Zo kun je langs een muur rennen, halverwege een sprong inzetten om van de muur weg te springen om zo in een pilaar te landen en te blijven hangen.



Om dit alles nog mooier te maken worden zeer spectaculaire sprongen beloond met speciale effecten als bullet-time en camera wisselingen. Vind je dit irritant? Dan kun je het gewoon uitzetten, maar ik beloof je dat je dat niet snel zult doen.

Tijdens gevechten met vijanden kun je met een eenvoudige druk op de juiste knop de dodelijkste bewegingen maken. Loop midden in een gevecht op tegen de borst van de vijand, pak zijn hoofd vast, spring over hem heen terwijl je je omdraait, en steek je zwaard in z'n rug. Bang om zelf klappen te krijgen? Dan vertraag je de tijd voor de vijanden terwijl deze voor jou gewoon doorgaat op normale snelheid.



En grafisch?

Met gerust hart durf ik te zeggen dat de Playstation2 mij heel erg verbaasd heeft. Nu ik weet dat de console dit kan doen, vind ik alle andere spellen maar zielige vertoningen. De makers van dit spel spelen met zonlicht, stofdeeltjes, wapperende kleding en nog zo veel meer. Heb je tot je enkels in het water gestaan? Dan is je broek nat. Heb je in het water gerold? Dan zijn je kleren helemaal nat. Loop je tegen een oude muur? Dan valt er stof uit de voegen. Zwiep je aan een oude vlaggenmast? Dan kun je er op rekenen dat deze niet altijd goed vast zit en dus vaak mee zwiept. Je zult versteld staan van iedere animatie en ieder effect dat je wordt voorgeschoteld.



Het is duidelijk dat er met je wordt gespeeld. Op plekken waar je tegen muren op moet lopen hangt "toevallig" een wandkleed zodat dit heel soepel omhoog kan wapperen. Sluiers die om een bedstee hangen waaien speels in de wind en zo zijn er tientallen details die je blijven verrassen. Ik ken eerlijk waar geen enkel spel waarbij zo veel aandacht is geschonken aan details. Petje af!

Is het leuk?

Als bij ieder spel geldt: hou je niet van het genre (platformer), speel dit spel dan niet. Het is een op-en-top puzzelspel waarbij rennen, springen, klimmen en vooral zoeken naar een uitweg op de eerste plaats staan. Vechten met vijanden is een aangename afwisseling maar niet het belangrijkste element van het spel. Het speelt heerlijk en de opbouw in het spel is goed. De puzzels zijn pittig voor de beginnende gamer maar niet onhaalbaar. Het verhaal is goed doordacht en na een poosje vecht je samen met een mooie slavin die je kan helpen met het oplossen van de puzzels...