Metal Gear Survive
Iets schrijven over Metal Gear zonder Kojima te noemen, het voelt raar. Maar Konami gaat een nieuwe Metal Gear uitgeven, zonder de excentrieke ideeen en zonder Snake, Big Boss of Quiet. Metal Gear Survive is een spin-off van de Metal Gear Solid V-universum. Het is een survival-game met zombies, ergens bekruipt me het gevoel dat hier een franchise-naam wordt gebruikt om de verkoop te verbeteren.
Vorig jaar was de presentatie niets meer dan een trailer die iedereen op internet kon vinden en de mogelijkheid om vragen te stellen waarop geen antwoorden werden gegeven. Nu de releasedatum van Metal Gear Survive langzaam nadert zijn ze een stuk spraakzamer. Niet over de singleplayer en het verhaal, daar wil men nog steeds niet veel over kwijt. Dus we weten nog steeds net zo veel als vorig jaar over het verhaal.
De verhaalmodus speelt zich af in een alternatief universum naast dat van Metal Gear Solid V. Nadat Big Boss vertrekt van Mother Base verschijnen er wormgaten naar een andere dimensie. Ze zuigen de hele boel op, maar je overleeft die trip en komt in een woestijnachtige omgeving. Het ligt er vol puin uit onze wereld, maar het gevaar komt van de talloze en soms wel heel vreemd uitziende zombies. Het is tijd om te overleven en een uitgang te zoeken naar de wereld waar je vandaan komt.
Metal Gear Survive kan op twee manieren gespeeld worden: solo of co-op. Die twee manieren zijn gelinkt door Base Camp. Alles wat je vindt, craft en upgrade in de verhaalmodus heb je ook tot je beschikking in de co-op-modus en vice versa. In Base Camp komt alles samen. Daar craft je met alle resources die je in de wereld vindt. Daar kies je jouw vaardigheden als je genoeg ervaringspunten hebt. Het kamp zelf kun je ook upgraden. Het begint klein en eigenlijk helemaal niet zo veilig, maar je bouwt het uit met hekken, turrets om zombies weg te schieten en omdat je ook gezond moet proberen te blijven landbouw, wateropvang, enzovoort. Uitgebreid dus.
Het verzamelen van resources en bouwplannen is een belangrijk onderdeel om te overleven. In singleplayer ga je ze vinden en verdien je ze door missies succesvol af te ronden, in co-op verdien je ze door missies te doen. Het maakt dan nog niet eens echt uit of de missie succesvol was of niet, je krijgt altijd wel wat uit loot-crates. Logisch is wel dat je betere items en plannen krijgt als je de missie met goed gevolg afrondt. En wees gerust, de loot-crates zijn individueel, het is niet dat een snel iemand alle loot-crates van het team oppakt.
Door betere bouwplannen te krijgen heb je meer mogelijkheden om je kamp te upgraden, maar ook jezelf. Hierdoor kun je verder de wereld in. Zo is het op sommige plekken erg giftig, dus je zult ergens een bouwplan om een gasmasker te maken moeten vinden. Honger en dorst spelen ook een rol. Deze beinvloeden je levensmeter en stamina. Door bouwplannen te vinden om gewassen te kunnen kweken en water op te vangen hoef je niet te jagen, plantjes te zoeken en water te verzamelen. Hierdoor krijg je meer tijd om missies te doen en de omgeving verder te verkennen.
Metal Gear Survive heeft net zoals de twee speelmodi ook twee kanten. Het idee van de survival ziet er op papier leuk uit, zeker dat alles wat je vindt in de verhaallijn en co-op te gebruiken is. Het voelt daardoor nuttig om ook online te spelen, omdat je er nooit slechter van gaat worden: je krijgt bij winst of verlies een loot-crate. Maar de donkere kant is het gevoel dat de merknaam Metal Gear nu gebruikt wordt voor iets dat niet Metal Gear is. Konami noemt het een spin-off, maar in mijn hoofd heeft een spin-off nog ergens banden met het origineel. Er zijn geen gedeelde personages, het is niet in dezelfde wereld. Dit had ook Zombie Dimension kunnen heten. Maar het heet Metal Gear Survive en komt begin 2018 uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.