Atelier Firis: the Alchemist and the Mysterious Journey
Zelfs Koei Tecmo weet dat de Atelier-games vrij niche zijn, zelfs in Japan. Maar toch gooien ze er elk jaar weer een nieuw deel in de schappen. Meestal loopt het Westen een jaartje achter. Nu weten we al dat Atelier Firis: the Alchemist and the Mysterious Journey, dat dit jaar in Japan uitkomt, ook weer naar het Westen komt. We gingen met ketel en al naar Tokio om de alchemist uit te hangen.
Ontwikkelaar Gust gaat verder met hun Atelier-serie. Normaal gesproken maken ze een trilogie, en dat is nu ook niet anders. Eerder dit jaar konden wij beginnen aan Atelier Sophie: the Alchemist and the Mysterious Book. Atelier Firis: the Alchemist and the Mysterious Journey is het tweede deel in de Mysterious-trilogie. Ook in dit deel volgen we een jonge alchemist, Firis genaamd. Tijdens haar reis leert ze meer over synthese en alchemie, ontmoet ze allerlei mensen en is ze het land aan het verkennen. Dit is allemaal nodig om nieuwe ideeën op te doen.
Die ideeën van Firis zijn nieuwe recepten die ze moet leren om een goede alchemist te worden. Die krijgt ze door nieuwe personages te ontmoeten en door materialen te verzamelen en ze te mengen. Door weer meer recepten te hebben krijg je weer mogelijkheden om materialen te mengen en daarmee leer je misschien wel weer nieuwe recepten. We mochten op de Tokyo Game Show even aan de gang met onze jonge alchemist.
Qua materialen en ingredienten zoeken ben je wel even bezig: je hebt een enorm gebied om te verkennen. Denk aan planten, bloemen, stenen en bijvoorbeeld spinnenrag. Dit keer maakt het ook uit hoe je deze materialen probeert te krijgen. Een steen kun je gewoon pakken van een rots, maar wat als je de rots kapot slaat? Je moet meerdere manieren proberen om te zien wat er allemaal te vinden is bij alleen die rots al. En dan is er nog een groot verschil met Atelier Sophie. Het gebied is vele malen groter dan het vorige deel.
Wat opvalt is dat het niet alleen grootser lijkt, maar ook veel kleurrijker is. Meer details maken het af. Verwacht geen realistische graphics, Atelier-games gaan juist voor de meer anime-beelden met bijbehorende vrolijkheid. In eerdere Atelier-games was er altijd een huisje in jouw stad om terug te keren. Firis heeft geen huis, maar is echt een rondtrekkende alchemist. Dat betekent dat ze bij bonfires een tent op mag slaan.
Gust heeft meer veranderingen in Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey voor ons in petto. Dit keer heb je voor bepaalde regio's andere kleding nodig. Er zijn verschillende soorten regio's, zoals grasvlaktes, bergen met sneeuw en woestijn. Elk gebied heeft weer andere kleding nodig, die je als alchemist natuurlijk in elkaar laat zetten met de betere materialen, zodat je nog eens extra bonussen krijgt. Dus als je in de woestijn loopt zul je toch kleding en materialen bij elkaar moeten zoeken die je als bonus koel houden.
Het maken van dat soort materialen doe je door synthese. Je kiest allereerst een van de recepten die je al kent. Nieuw in Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey zijn de catalysatoren: materialen die extra krachtige bonussen op kunnen leveren. Deze moet je als eerst in je ketel plaatsen. Dat doe je op een grid. Je ziet dan lijnen door de vakjes lopen. Elk soort lijn geeft weer andere bonussen. Op deze manier kun je nog meer of betere speciale items maken.
Want daarna komt het bekende gedeelte: je kiest de materialen die waarschijnlijk ook al bonussen hebben. Elk materiaal heeft een bepaalde vorm en kleur, dus je bent een soort van puzzel aan het oplossen. Rechts zie je hoeveel punten je per kleur moet neerleggen om een bepaald niveau te krijgen. In het begin weet je niet eens het effect ervan, maar eenmaal geleerd weet je voortaan hoe je welk effect kunt brouwen. Stel, je hebt het recept van een bom. Dan zie je dat bijvoorbeeld 60 punten blauw een extra stun-effect geeft. Haal je 80 punten, dan kan het een slaap-effect geven. Met 100 punten wordt diegene verlamd. En zo heeft elk recept vijf kleuren en meerdere niveaus per kleur.
Dan heb je nog de effecten op de materialen die je gebruikt. Als je dan nog eens die catalysatoren erbij denkt, dan snap je dat je wel een betere alchemist moet worden om het maximale uit een recept te kunnen halen. Want hoe beter je wordt, hoe makkelijker het wordt om betere materialen te vinden die meer punten opleveren. Ook je grid wordt groter, dus makkelijker en zo zijn er meer handigheden om het beste van het beste te krijgen.
Wat doe je met de recepten? Sommige zijn er om betere materialen te brouwen uit mindere materialen. Maar ook kleding, wapens en meer zijn er te vervaardigen. Het land is namelijk vol met vijandige beesten die het niet zo op je hebben. Die zijn meestal te vinden bij natuurlijke bronnen waar jij je materialen vandaan wil halen. De dag- en nachtcyclus, maar ook het weer zorgen ervoor dat er andere wezens in een gebied te vinden zijn. Er is dus heel veel uit te proberen en te ontdekken, meer dan ooit tevoren. Het vechten zelf is niet veel veranderd voor zover het in de demo te zien was. Atelier Firis is turnbased en je mag met jouw team een of meerdere vijanden aanvallen. Win je, dan verdien je ervaringspunten maar ook materialen zoals veren, botten of andere zeldzame ingredienten die je alleen van vijanden kunt krijgen.
Ondanks dat Atelier-games niche zijn, vermaak ik me er elke keer weer mee. En Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey is zoals elke Atelier weer vrolijk. Het gaat meer om het ontdekken dan om een enorm episch verhaal. In deze game wordt die vrolijkheid nog eens onderstreept door de veel kleurrijkere wereld en het ontdekken wordt onderstreept door de veel grotere wereld en de manieren hoe je verschillende materialen uit een en dezelfde rots kunt verkrijgen. Het spel komt deze herfst in Japan uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita. Wij moeten nog even wachten. De datum is nog niet bekendgemaakt, maar de geschiedenis leert dat we meestal het jaar erop aan de gang mogen.