PES 2017

FIFA dit, FIFA dat. Electronic Arts heeft flink wat geld in marketing gegooid en veel mensen weten niet beter dan dat er maar één voetbalgame per jaar uitkomt. Toch is het Japanse Konami al sinds 1996 bezig met voetbalgames, van Goal Storm naar ISS Pro om daarna naar de huidige lange reeks PES-games te gaan. De laatste jaren wordt de kwaliteit van PES beter beoordeeld dan FIFA en is het opmerkelijk te noemen dat dit zich niet vertaalt naar verkoopcijfers. FIFA blijft in de winkelschappen heer en meester.

Toch laat Konami de moed niet zakken en komt er over een week of drie PES 2017 uit. Tijd om op Gamescom te kijken wat Konami dit jaar voor ons in petto heeft. Allereerst is er de onoverzichtelijke brij aan licenties. De brandmanager van PES laat zien dat ze exclusieve deals hebben om stadions te gebruiken. Konami heeft ook licenties op FC Barcelona, Liverpool en Borussia Dortmund. Ze mogen voor die clubs dus alle namen, gezichten en shirts gebruiken. Daarnaast hebben ze allerlei Legends van die clubs toegevoegd. Deze kun je op de ingame transfermarkt bij een speciale ingame agent recruiteren. We hebben het dan over namen als Ronaldo, Robbie Fowler of Michael Owen.

PES 2017-gamescom (Foto: Konami)

Ze hebben daarnaast nog licenties voor de Champions League en enkele landenteams. Daar tegenover staat EA Sports, dat maar al te graag geld verbrandt om nog meer exclusieve deals te sluiten. Het is 0-1 voor EA Sports als het om hoeveelheid licenties gaat. De enige die er de dupe van zijn, zijn wij, de gamers. Als Konami gaat zorgen dat hun licenties niet gebruikt mogen worden door EA Sports en vice versa, dan zitten de voetbalgamers met incomplete divisies, dus niet kloppende namen en random uiterlijk van voetballers en shirts.

Nadat de brandmanager vijf minuten over preorderbonussen heeft gepraat komen we bij de kern. Konami steekt het niet onder stoel of reservebanken; ze willen vooral scoren op graphics en gameplay met PES 2017. Dus als ze de licenties hebben dan zijn de gezichten natuurgetrouw, en kloppen de overige kenmerken, zoals tatoeages. De Fox Engine van Metal Gear Solid V, die vorig jaar al PES 2016 aanstuurde wordt weer ingezet om het allemaal zo realistisch mogelijk op het beeld te toveren. Wat ze alleen vergeten bij Konami is dat elke keer als er iets gebeurd is we echt niet naar een ingame cutscene hoeven te kijken hoe iemand naar de scheidsrechter loopt, of dat soort fratsen, want dat haalt de snelheid wel erg uit het spel.

PES 2017-gamescom (Foto: Konami)

Gameplay dan. De beste man die ons moest vertellen wat er nieuw was vertelde wel heel erg in het kort over Adaptive AI. De AI leert dus van jouw spel en past zich erop aan. Als je met een specifieke speler steeds op dezelfde manier aanvalt, bijvoorbeeld door passes naar dezelfde persoon te geven, of als het team flink meer op de rechterhelft druk uitoefent dan op links, dan zal de AI maatregelen nemen. Ze zullen de spits die steeds aangespeeld wordt op dezelfde manier dubbel dekken bijvoorbeeld. Grappig is ook dat de commentator na een paar keer gaat zeggen dat je wéér vanuit die kant aanvalt.

En daarna was de presentatie van PES 2017 afgelopen. Tijd voor vragen. Goed, misschien een lullige vraag, maar wat is er nieuw, naast Adaptive AI? Waar hij ze vandaan haalde weet ik niet, maar opeens had hij sheets over nog meer gameplayveranderingen. Komt hij nu mee. Real Touch berekent hoe snel jij als speler een actie kan maken als je de bal hebt aangenomen. Als je de bal lekker met je voeten kan aannemen, ben je sneller weg en dat is logisch natuurlijk. Je hebt dit soort acties ook zelf in de hand, want als jij je medespeler een betere pass geeft, is het voor hem makkelijker om beter door te passen. Dat alles heet Precise Pass en komt overeen met het echte voetbal.

PES 2017-gamescom (Foto: Konami)

Keepers zijn ook beter geworden. Hij gaf toe, vorig jaar waren ze simpelweg niet goed. Daar hebben ze nu extra aandacht aan besteed. Het is natuurlijk afwachten of er nog zwakheden te vinden zijn als het spel uit is, er zijn altijd weer mensen die achterhalen waar je misbruik kunt maken van een bug. Total Team Control zorgt voor, je raadt het al, totale controle over je team. Je kunt simpele instructies geven, zoals aanvallender spelen, maar er zijn ook geavanceerdere instellingen mogelijk, zoals Gegenpress-spel zoals Liverpool, of tiki-taka uit Spanje. De scheidsrechters zijn dit jaar ietsje strenger geworden, vorig jaar kwam je nog weg met bepaalde acties, die dit jaar wel bestraft worden.

MyClub heeft ook verbeteringen gekregen, er komt bijvoorbeeld een auction house. Hierdoor wordt het gemakkelijker om spelers in je team te krijgen. Recruiters helpen je de keus te maken, en natuurlijk is er de speciale recruiter die de eerder genoemde legendarische spelers kan regelen voor je. Haal je iemand op het laatste moment van de transferperiode binnen, dan wordt het team daar een stuk blijer van. In de Versus-modus zijn er nu statistieken te vinden. Je ziet er hoeveel wedstrijden je hebt gewonnen tegen welke vrienden, offline en online. Je ziet ook analyses van je komende tegenstander. Hoeveel balbezit hij normaliter heeft, is hij een counter-liefhebber, speelt hij vooral lange of korte passes, wat zijn de favoriete bewegingen, in welk gebied van het veld is hij het meest te vinden, enzovoort. Ik had nog een tweede vraag, maar die heb ik maar achterwege gelaten: waarom praat je vijf minuten over preorderbonussen die elke gamer zelf kan opzoeken, terwijl we hier zitten om te snappen wat jullie aan PES 2017 hebben zitten sleutelen?

PES 2017-gamescom (Foto: Konami)

Ik had helaas geen tijd om daar ter plekke te gamen, maar sinds deze week is de PES 2017-demo uit. Wil je dus zelf zien of de brand manager van PES 2017 terecht aangaf dat graphics en gameplay de focuspunten van het ontwikkelteam zijn geweest, dan kun je gratis en voor niets het spel zelf uitproberen. Zelf vind ik dat er meer controle is, de graphics er duidelijk op vooruit zijn gegaan ten opzichte van vorig jaar en ook de keepers hun doelmannetje staan. Alleen die cutscenes hoeven niet zo vaak, het haalt je compleet uit het spel. Ook zijn sommige bewegingen net wat trager. Of Real Touch iets te enthousiast is of dat er nog aan gesleuteld wordt is afwachten, al hebben ze bij Konami niet veel tijd meer. Want 15 september ligt het spel in de winkels, voor PlayStation 4, Xbox One, pc, PlayStation 3 en Xbox 360.