Civilization: Beyond Earth
Supremacy behaal je door te vechten en alle hoofdsteden op de map te veroveren. Purity wil eigenlijk niets met al het buitenaardse te maken hebben. Je wil de planeet omtoveren tot aarde 2.0. Harmony zoekt een balans tussen het aardse en buitenaardse, je wil de goede dingen van de aliens overnemen. Aan de kledij kun je zien wat de andere leiders aanhangen, zodat je daar rekening mee kan houden in je diplomatie naar die landen toe.
Zoals gezegd, de technologieën die je gaat onderzoeken in Civilization: Beyond Earth hangen ook samen met de affiniteit die je hebt gekozen. Je gaat vanuit het midden een bepaalde tak in, bijvoorbeeld mechanica. Elke tak heeft weer meerdere zijtakken waarin concrete technologieën hangen die samenhangen met een bepaalde affiniteit. Je keuze voor affiniteit zie je dus terug in eenheden, gebouwen en diplomatie. De anderen computergestuurde tegenstanders mikken ook op een affiniteit en de daarbijbehorende technologieën.
De gevechten zelf hebben er een extra dimensie bij gekregen, we krijgen hulp van boven. Je kunt naast eenheden namelijk satellieten maken, ieder met weer eigen voordelen, afhankelijk van gekozen technologieën. Een satelliet laat je boven het speelveld zweven. Deze satelliet bestrijkt dan een x aantal zeshoeken. De straling die het dan uitzendt op de zeshoeken zorgt er bijvoorbeeld voor dat je eenheden een betere bescherming hebben of sneller genezen. Maar er zijn meer soorten satellieten, niet alleen met militaire doeleinden. Eén nadeel: de satelliet stort na een x aantal beurten neer.
Met Civilization: Beyond Earth voegt Firaxis weer nieuwe gameplay toe aan het beproefde concept dat we zo goed kennen van Civilization V. Buitenaardse gevaren, satellieten, affiniteit en een fantasiewereld nu we de aarde verlaten hebben, moeten nieuwkomers en diehard fans nieuwe ervaringen geven. Daarnaast komt er een quest-systeem bij, maar daar wilde de ontwikkelaar nog niet veel over kwijt. Grafisch mag er nog aan gesleuteld worden, maar Firaxis gaf al aan dat deze build vooral bestaat uit zogenaamde placeholders en dat ze druk bezig zijn met grafische elementen toe te voegen. De gameplay is wel al af. Ze hebben nog maar even, want Civilization: Beyond Earth komt het derde kwartaal uit voor pc. No pressure.