Killer Instinct

Jago, Thunder, Sabrewulf. Ultra Combo’s! Ze zijn allemaal terug, alhoewel, hoelang moeten we nog wachten op de Xbox One?

Header

Jarenlang riep ik bij elke E3-presentatie dat er een vervolg op Killer Instinct 3 aangekondigd moest worden. En dit jaar was het dan zo ver. Twee letters op het grote scherm, en een gillende Pheno die bijna van de balustrade afpleurt. KI, Killer Instinct dus! Een vervolg op een van de beste fighters gemaakt. Hell yeah! Een probleem, door een te druk E3-schema kwam ik er maar niet aan toe het te spelen die E3-week, dus mijn honger was nog niet gestild. Gelukkig is er nog een wat kleinere beurs in ons eigen kikkerlandje. Op Firstlook was Killer Instinct ook aanwezig, en wachtrijen skippen is mijn specialiteit, dus het duurde niet heel lang voordat ik mijn favoriete harige vechtersbaas van het allereerste deel weer op het scherm had.

Killer Instinct

Voor de mensen die wat jonger zijn: Killer Instinct is een van de mooiste en beste 16-bits games die in de laatste adem van de SNES verscheen. Rare, die daarvoor een grafisch ongelooflijk toffe Donkey Kong Country op SNES ontwikkelde, perste het allerlaatste beetje performance uit de 16-bits console. Een knap staaltje, want op wat grafische effecten na was deze versie gelijk aan de arcadeversie. Het vuur waaruit het personage Cinder bestond was niet zo mooi, ijsmonster Glacius dampte niet zo tof als in de arcadehallen en nog wat minieme verschillen waren er te vinden. En natuurlijk waren er geen fullmotion videofimpjes, die pasten eenvoudigweg niet op de cartridge.

Killer Instinct

Het spel speelde ook erg snel, en de bizar grote combo’s waren nog niet eerder vertoont in een videogame. En natuurlijk niet vergeten, door Killer Instinct hebben we op internet de term ‘C-c-c-combo Breaker!’, wanneer iemand een serie dezelfde reacties wil doorbreken.  In het spel doorbrak je combo’s, om zo alsnog iets tegen een combo te kunnen ondernemen. Je raadt het al, het duurde niet lang of de commentator van de nieuwe Killer Instinct riep het al, de breakers zijn weer terug.

Nieuw in het combosysteem is de Counter Breaker. Dat is het antwoord op een Combo Breaker. Als je die juist timet, dan wordt diegene die de Combo Breaker probeerde gestraft door enkele seconden geen Combo Breaker te mogen uitvoeren. Interessant voer voor technische spelers. Natuurlijk is de Ultra Combo terug, om het slachtoffer op het allerlaatst nog te vernederen met een 30+ hit combo, voordat je als winnaar wordt uitgeroepen.

Killer Instinct

Een andere feature die niet eerder in een fighting game zat, was het gebruik van twee levensmeters. In plaats van enkele rondes moest je gewoonweg twee keer de meter van je tegenstander tot nul reduceren. Ook dit is gebleven in de nieuwe Killer Instinct. So far, so good, de ontwikkelaars begrijpen waar Killer Instinct-fans op letten als je zo’n nostalgische fighter nieuw leven in wil blazen. Toch voelen er dingen anders. Van de personages die speelbaar waren, blijven Jago en Glacius dichtbij hun roots. Jago heeft zijn vuurbal en mystieke geluiden nog, en Glacius manipuleert zijn ijzige lichaam om met een flinke ijspriem de tegenstander te spiezen. Of zijn andere move: in een plasje water veranderen en richting tegenstander te komen. Een van de meest irritante moves voor de tegenstander, want Glacius wil je niet zo heel dichtbij je hebben gezien het combogevaar.

Mijn persoonlijke favoriet, Sabrewulf, is een mix geworden. Zijn vleermuis-aanval is bijvoorbeeld verdwenen, en hij is een  charger, dus even naar achteren met je pookje, naar voren en ram een knop in, en als de weerwolf die hij is springt hij op zijn tegenstander af om zijn nagels in hem of haar te zetten. Ondanks wijzigingen in zijn moves went hij het snelst voor me.

Killer Instinct

En dan Chief Thunder. De nostalgie in mij weent een beetje. Van hem hebben ze een grabber gemaakt. De stoere Phoenix-werpende indiaan is de Zangief of als we dan toch indiaan zijn, T. Hawk, van Killer Instinct geworden. Oke, zijn tomahawks heeft hij nog, maar van ver af kan hij niet zo heel veel meer. Natuurlijk heeft hij zijn Sammamish-beweging om snel dichterbij te komen, maar toch, het is niet meer de Chief Thunder van voorheen. Zet de nostalgie even opzij: Killer Instinct gaat dus meer speelstijlen bevatten dan zijn voorganger, waar, laten we eerlijk zijn, veel personages qua speelstijl niet heel ver van elkaar af lagen. Meer leentjesbuur bij Street Fighter hebben ze ook gedaan, ook in Killer Instinct is er een Shadow Move, om door de aanval van je tegenstander heen te knokken en extra schade te doen.

Killer Instinct

Een nieuwe feature is Instinct Mode. Er is een tweede meter onder je levensmeter. Als je deze instinctmeter eenmaal gevuld hebt, dan kun je tijdelijke voordelen triggeren. Zo krijgt Glacius even een extra laag ijs, waardoor hij minder schade vangt als hij klappen krijgt. Nog toffer is dat je met deze meter combo’s kunt cancellen, zelfs Ultra’s. Die kun je daarna meteen weer opvolgen met andere moves. Of je start gewoon een nieuwe Ultra, waardoor die comboteller helemaal belachelijk wordt. Grafisch is Killer Instinct aardig aangepakt. Niet iedereen is even blij met de wijzigingen in uiterlijk van de personages, maar als ik de haren van Sabrewulf ziet bewegen op het scherm ben ik weer net zo verliefd op de graphics als vroeger. De personages zien er ook groter uit, en daardoor veel gedetailleerder.

Killer Instinct

En dan de grootste verandering in Killer Instinct: het is free-to-play, alleen zul je personages erbij moeten kopen om wat meer variatie aan je eigen kant te kunnen maken. Je begint met Jago, maar je kunt er losse personages bijkopen voor vijf euro per stuk. De makers hebben al aangekondigd dat ze bij release er zes af hebben, en dat er tot aan maart nog twee bij komen. Daarna gaan ze verder met een tweede lichting van acht personages. Als je al weet dat je alle acht personages wil hebben, dan kost Killer Instinct zo’n twintig euro. Heb je nog wat meer geld over, zo’n veertig euro, dan krijg je alles met extra skins en andere cosmetische features. En de tofste feature: het originele Killer Instinct via een emulator. De ontwikkelaars proberen daar ook online modi toe te voegen, maar dat is nog niet zeker of dat uiteindelijk gaat lukken.

Killer Instinct

Is dat DLC-gedoe heel erg? Nee, eigenlijk niet. Fighting games worden door veel gamers gezien als lastig, en willen daar geen volle pond voor betalen. Is het gratis, dan gaan er vast meer mensen het proberen. Dat betekent online meer tegenstanders, en hopelijk meer gamers die zien dat een fighter vooral leuk is. Niet iedereen speelt op EVO-niveau, en zeker niet iedereen heeft dat talent of überhaupt de tijd om op dat niveau te komen. Voor de fighterliefhebbers zijn er dus goedkopere edities om het spel volledig te hebben. Spinal, Fulgore en Cinder zijn al bevestigd, alleen weten we niet of dat voor de eerste lichting van acht personen is. Maar de makers willen ook nieuwe personages toevoegen. Vooral vrouwelijke, waar Killer Instinct nogal matig in was. Ze werken samen met Rare en de game-ontwerper van het origineel, Ken Lobb, om de nieuwe versie trouw te laten zijn aan zijn voorganger.

Killer Instinct

De build op Firstlook miste alleen het allernieuwste personage, die in geen enkel ander deel is voorgekomen. Dus helaas, ik kon niet bezig met de slechterik Sadira, die blijkbaar een leidster van een groep moordenaars is en gek is op spinnenwebben. Deze game drijft op nostalgie en een hele sterke titel van vroeger. De ontwikkelaars moeten dus heel voorzichtig zijn met aanpassingen aan het systeem, en zeker de fan-favorites. 

Na al die jaren is er eindelijk licht voor de Killer Instinct-fans. Het werd tijd. Of zoals Ken Lobb zegt “sorry dat het zo lang duurde”. Hopelijk zien we uiteindelijk alle originele personages terug. Qua vechten voelt het weer als Killer Instinct, maar dan in een nieuw grafisch jasje en extra accessoires, zoals de Counter Breaker en de Shadow Moves. En zelfs dat jasje kun je optioneel aanpassen naar het origineel, tot de stem van de commentator toe. Killer Instinct is terug, nu nog B. Orchids fatality in ongecensureerde next-gen graphics. Oh, kijk vooral even naar het eind evan onderstaande filmpje, zo rond 1:14. Yeah baby!