'Populaire fatbikes nauwelijks nog te verzekeren'

Uit recent onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat fatbikes nauwelijks nog te verzekeren zijn. Van de traditionele verzekeraars bieden alleen Interpolis en Centraal Beheer nog verzekeringen aan voor fatbikes. Andere verzekeraars zijn gestopt met aanbieden van fatbikeverzekeringen vanwege de hoge mate van diefstal. Ook het aantal ongelukken met fatbikes is de afgelopen tijd hard gestegen. Dit model e-bike is vooral populair onder jongeren, die zich vaak niet bewust zijn van de risico’s. 

Door een explosieve stijging in het aantal diefstallen van fatbikes hebben meerdere grote verzekeraars hun dekking voor deze fietsen stopgezet. Sinds augustus 2023 zijn onder andere Univé, ANWB, Allianz en ASR gestopt met het aanbieden van nieuwe fatbike-polissen. Interpolis en sinds kort Centraal Beheer zijn de enige twee verzekeraars die fatbikeverzekeringen aanbieden. Gelukkig zijn er alternatieven; zo bieden enkele fatbike-merken zoals Doppio, Phatfour en Knaap nu hun eigen verzekeringen aan. Bij het verzekeren van fatbikes is het bijna altijd nodig om een ART 2 gecertificeerd slot te gebruiken en een tracker in de fatbike te laten plaatsen zodat deze makkelijker teruggevonden kan worden bij diefstal.

Quote schadeverzekeringen expert bij Overstappen.nl Jeremy Broekman: “Een van de redenen waarom verzekeraars soms 'tijdelijk' stoppen is omdat de portefeuille nu verlieslatend is als gevolg van de toename van diefstallen en ongelukken. In dat geval gaan ze opnieuw om de tafel om de pricing weer 'goed' te krijgen met als eventueel gevolg dat voorwaardes en premies worden aangepast.” 

De ANWB stopte in 2023 met het verzekeren van fatbikes vanwege de "extreem hoge diefstalcijfers" en aanpassingen aan de fietsen na aankoop. De organisatie benadrukt dat dit besluit nodig is om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. In Amsterdam ligt de kans op diefstal van fatbikes zelfs op 90 procent.

Zorgen om grote toename ongelukken met fatbikes
De stijging van fatbike-ongevallen veroorzaakt grote bezorgdheid onder medische professionals. Artsen op de spoedeisende hulp melden een zorgwekkende toename van ernstige verwondingen, vooral onder jongeren. In 2023 belandden 59 fatbike-bestuurders op de SEH, vergeleken met zeven in 2022, en in de eerste vier maanden van 2024 waren er al 33 incidenten. Ook het opvoeren van fatbikes is een toenemend probleem. Fatbikes die harder kunnen dan de toegestane snelheid van 25 km/u zijn niet verzekerd voor schade aan de fiets of pechhulp. Schade aan anderen door een opgevoerde fiets is niet gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering, staat op de website van Interpolis.