Suzuki wint 85e Bol d'Or na 24 uur racen, Yamaha wereldkampioen

Op het circuit van Paul Ricard bij Le Castellet is dit weekeinde de 85e editie van de legendarische Bol d'Or verreden. Na 24 uur racen kwam de #12 Suzuki zondagmiddag als winnaar over de meet, met een behoorlijk grote voorsprong.

In de eerste uren leek duidelijk te worden dat de grote favorieten de #12 SERT Suzuki, de #7 YART Yamaha en de #1 FCC TSR Honda waren. De #6 Ducati opende de race ook uitstekend, maar Javi Fores lag na zo'n drie kwartier al op de grond met de machine, die verder niet meer in het verhaal voor zou komen.

De race ging in elk geval voorin het veld zonder al te grote problemen verder, tot het bijna drie uur 's nachts was: Mike di Meglio bracht de #1 Honda de pitbox in en na flink sleutelwerk kwam het teken dat het einde verhaal was voor de nog altijd regerend wereldkampioenen.

Suzuki en Yamaha zetten hun strijd om de eerste plek voort, tot een uur of zeven in de ochtend, toen de zon langzamerhand richting horizon begon te gaan. Niccolo Canepa bracht de #7 Yamaha naar binnen met een radiatorprobleem en dat zou niet de laatste keer zijn.

YART had een top-9-finish nodig om, met het uitvallen van de #1 Honda, de wereldtitel te pakken, maar in de ochtend kwam de machine met enige regelmaat binnen, vaak voor meerdere minuten. Er moest keer op keer water bij worden gevuld, waardoor uiteindelijk zowel de #333 Honda Viltaïs Racing als de #37 BMW er voorbij gingen.

De #4 Tati Team Beringer Kawasaki reed urenlang op de vierde plek, maar even na tien uur 's ochtends ging het fout: Hugo Clere reed op de Kawasaki op het moment dat er een grote dot rook uit kwam, de motor had het begeven en het was einde verhaal.

Na een kleine 20,5 uur ging het even helemaal fout: een van de motoren had een oliespoor op de baan gegooid, waarna er een massale valpartij ontstond. Zeker acht motoren gingen in een paar seconden tijd tegen de vlakte, waaronder de leidende #12 Suzuki met Gregg Black, de #11 Kawasaki Webike, vijfde in de race, en de #55 National Motos Honda, leider in de Superstockklasse en zesde in de algemene stand.

Wonder boven wonder werd geen van de naast de baan staande coureurs geraakt door de op hoge snelheid glijdende motoren en de meesten leken ook weer gewoon door te kunnen - Black bracht de Suzuki voor de zekerheid even binnen, de safety car was de baan opgekomen en ze hadden een ronde of acht voorsprong, dus er was genoeg tijd voor de nodige controles.

Daarmee was de race uiteindelijk beslist en zonder verdere problemen reden Black, Sylvain Guintoli en Etienne Masson naar de overwinning, de negentiende ooit voor Suzuki in de Bol d'Or. Op zeven ronden was plek twee voor de #333 Honda met Florian Alt, Steven Odendaal en Leandro Mercado, voor de #37 BMW met Markus Reiterberger, Illya Mykhalchyk en Jeremy Guarnoni. De #7 Yamaha met Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika werd vierde, wat toch reden was voor feest: voor het eerst sinds 2009 pakte het Oostenrijkse team de wereldtitel.

De #55 Honda had bij de val teveel schade opgelopen en zakte terug naar de achttiende plek in het algemeen klassement en de achtste in de Superstockklasse. Die klasse werd gewonnen door de #33 Team 33 Louit April Moto Kawasaki, voor de #41 Chromeburner-RAC Honda van onder meer Wayne Tessels.