Staatssecretaris Heijnen: 'NS mag hogere spitstarieven gaan rekenen'

Als het aan spoorwegstaatssecretaris Heijnen ligt, is de rol van de NS bij het oplossen van onze mobiliteitsproblemen binnenkort definitief voorbij. Ze stelt aan de Tweede Kamer voor, de NS in de nieuwe concessie toe te staan de tarieven in de spitsuren en op drukke trajecten extra te verhogen. Automobilisten betalen in dit voorstel geen spitsheffing, treinreizigers wel. Daarbij eist ze in het slot van haar brief dat de concessie uiterlijk op eerste kerstdag 2023 aan de NS moet worden gegund. Andere vervoerders lijken hiermee per definitie te worden uitgesloten van het HoofdRailNet (HRN).

Voor beter OV vindt het opvallend dat dit voorstel staat weggemoffeld in een Kamerbrief die als titel "proces nieuwe HRN-concessie" draagt. Maar die brief gaat dus niet zozeer over het proces, maar veel meer over het extra duur maken van de trein in de spitsuren. Het plan zal nog meer mensen de trein uit jagen, verwacht de reizigersclub. Daarmee blijkt het CDA maling te hebben aan de ernstige problemen die we hebben met onze natuur en onze duurzaamheid, net als in het stikstofdossier.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Het feit dat het tariefplan staat weggemoffeld in een brief waarvan de titel suggereert dat het puur om een procedure gaat, is typerend voor het CDA, de partij namens welke Viviane Heijnen staatssecretaris van IenW is. Het CDA is een autopartij, en dat blijkt uit het feit dat automobilisten geen spitstoeslag wordt opgelegd, maar treinreizigers wel. En die hebben vaak beroepen waarbij flexibele werktijden of thuiswerken niet aan de orde zijn. Zelfs de ambtelijke spoorbaas Wino Aarnink van het ministerie van IenW deelt de brief niet op Twitter, terwijl hij andere Kamerbrieven altijd deelt! Ik heb er begrip voor dat hij zich doodschaamt voor zijn gewetenloze bewindspersoon, die alle moraliteit en fatsoen ontbeert.”