Toyota wint 24 uur van Le Mans, Frijns wint LMP2 na bizarre ontknoping

De 24 uur van Le Mans is niet geheel verrassend gewonnen door Toyota. Met de #7 en de #8 was het Japanse automerk dominant in de Hypercar-klasse, waar welgeteld vijf auto's van de partij waren. In de komende jaren gaat het deelnemersveld daar gelukkig fors groeien en kan er mogelijk na jaren weer een echte strijd gaan ontstaan.

Op een tik bij de start en hier en daar een klein probleempje na verliep de race zonder noemenswaardige incidenten voor de Toyota's. De #7 was de sterkste: Mike Conway, José Maria Lopez en Kamui Kobayashi legden het beruchte circuit in Frankrijk uiteindelijk 371 keer af, twee ronden meer dan de #8, bestuurd door Sebastien Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima.

In de LMP2-klasse was het debuterende Belgische Team WRT vanaf de nacht dominant met de #31 en de #41, die in de ochtend de touwtjes in handen nam. Voor de auto van Robert Kubica, Louis Deletraz en Ye Yifei ging het echter op droevige wijze fout: in de allerlaatste ronde moest Ye zijn auto parkeren, er was geen gang meer in te krijgen. Zo kregen we wel een deels Nederlandse zege, want de #31 ging er met de winst vandoor met Robin Frijns achter het stuur en Ferdinand Habsburg en Charles Milesi als teamgenoten.

De #28 JOTA van onder meer Stoffel Vandoorne kwam nog erg dicht in de buurt, maar Frijns hield stand. De #29 Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert werd uiteindelijk elfde in de klasse en tweede in het ProAm-klassement. Zaterdag reed de auto lekker voorin mee, maar Van Eerd parkeerde 'm in het grind op het moment dat het begon te regenen en de ene na de andere auto de baan af ging.

Alessandro Pier Guidi, James Calado en Côme Ledogar gingen er in de #51 AF Corse Ferrari vandoor met de winst in de GTE Pro-klasse, dik veertig seconden voor de #63 Corvette van de Nederlander Nicky Catsburg en zijn teamgenoten Antonio Garcia en Jordan Taylor. De #83 AF Corse Ferrari van François Perrodo, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera won de GTE Am-klasse, negen seconden voor de #33 Aston Martin.