'Primark en Russische wodka niet welkom bij Pride Amsterdam'

Pride Amsterdam-directeur Lucien Spee is heel stellig: bedrijven die alleen maar willen meeliften op het commercieel succes van de Pride en zelf niks doen aan de emancipatie van LHBTI’ers, krijgen geen plek in de Canal Parade. "Bij ons komen ze er niet in."

Hij reageert hiermee op de kritiek dat de Canal Parade te commercieel zou zijn geworden. Het AT5-programma 'De Straten: Binnenskamers' sprak met Spee. "De Primark bijvoorbeeld. Die heeft rond de Pride wel een Pride-kledinglijn gehad," vertelt Lucien Spee. "Maar ze laten die kleding in Bangladesh maken waar je de galg krijgt als je uit de kast komt."

De organisatie van de Canal Parade is volgens de directeur kieskeurig wie er een boot toegewezen krijgt. "Primark mag bij ons niet eens partner worden."

Ook grote Russische wodka-merken hebben eens geprobeerd een boot te krijgen. "Dat staan wij echt niet toe. Het schort aan homorechten in Rusland. De wodka-merken zeggen dan dat ze er niks aan kunnen doen, maar dat kunnen ze wel. Bij ons komen ze er niet in."

Marketing
Een veel gehoorde klacht rond de botenparade is dat deze te commercieel zou zijn geworden. Grote bedrijven zouden de Canal Parade alleen gebruiken voor marketing. Tijdens de parade telde AT5 in 2018 dat er maar dertig procent van de tachtig boten LHBTI-gelieerd was. Spee is het hier mee oneens. "Ze kunnen bij AT5 niet turven. Ik zeg je: 25 procent van alle boten is niet LHBTI-gerelateerd."

Volgens Spee staan op de meeste bedrijfsboten medewerkers die wel degelijk voor homorechten in hun organisatie gevochten hebben. "Elke keer als een bedrijf een veilige werkplek creëert voor z’n medewerkers zodat ze uit de kast kunnen komen, laten we ze toe bij de Pride." Een gemeenteboot op zichzelf is dus niet gay volgens Spee, maar wel de ambtenaren die erop staan.

Geen winst
Volgens de Pride-directeur, die een marketingman in hart en nieren is, zullen bedrijven geen harde winst halen door mee te doen. "Weinig bedrijven zullen hun resultaten zien groeien als ze meedoen aan de Canal Parade. Ik denk dat het zelfs negatief kan zijn. Als bijvoorbeeld KPN meevaart; hoeveel mensen hebben misschien hun abonnement opgezegd daarna?"

Volgens Spee is de vercommercialisering van de Pride nodig geweest voor andere activistische commissies. "We doen de Transpride, Pride of Colour, Youth Pride, maar daarvoor krijg je helemaal geen subsidie. Het geld om dat te organiseren moet ergens vandaan komen."

Voor het hele interview met Lucien Spee kijk je naar de hele aflevering van De Straten: Binnenskamers.