Wedstrijd van de Toekomst: Fortuna Sittard en Suriprofs testen nieuwe spelregels

Op zaterdag 12 mei spelen Fortuna Sittard en de Suriprofs de Wedstrijd van de Toekomst. Deze wedstrijd in het stadion van Excelsior staat volledig in het teken van innovatie op het gebied van nieuwe spelregels en televisieregistratie. FOX Sports zendt de wedstrijd zaterdag vanaf 15.00u live uit.

De wedstrijd is een initiatief van de KNVB, Coöperatie Eerste Divisie, FOX Sports, televisieproducent Southfields en de Suriprofs. ''De Jupiler League staat voor ontwikkeling. Met de Wedstrijd van de Toekomst laten we zien dat dit verder gaat dan spelers en trainers'', aldus Marc Boele, directeur van de Coöperatie Eerste Divisie. ''Tijdens deze unieke wedstrijd testen we nieuwe spelregels en experimenteren we met nieuwe audio- en camera-technologieën. Allemaal om het voetbal te innoveren en het spel aantrekkelijker te maken. Dit moeten we doen om in te spelen op de veranderende wensen en behoeften van het publiek. We willen dit dan ook jaarlijks herhalen.''

Tijdens de wedstrijd worden vijf nieuwe spelregels getest. Naast deze nieuwe spelregels wordt ook de videoscheidsrechter ingezet. De scheidsrechter mag hier onbeperkt gebruik van maken in geval van rode kaarten, doelpunten, strafschoppen en persoonsverwisselingen.

1. De intrap / indribbel


Een ingooi wordt vervangen door een intrap of indribbel (naar keuze van de speler).

  • De intrap (of indribbel) moet binnen 5 seconden genomen worden, vanaf het moment dat de bal op de zijlijn ligt. De scheidsrechter geeft dit aan door middel van het tellen met vingers in de lucht.
  • Tegenstanders moeten zo snel mogelijk 5 meter afstand nemen en mogen spelers niet beletten om te beginnen met dribbelen of passen. Als de tegenstander dit niet doet volgt eerst een waarschuwing en dan een gele kaart.
  • De bal moet worden genomen op de plek waar de bal uitgaat, met een speling van 1 meter aan beide kanten.
  • Buitenspel is niet van toepassing bij een intrap.
  • Direct scoren uit een intrap is toegestaan.
  • De bal moet stilliggen (ter beoordeling van de scheidsrechter).

2. Self-pass

  • Je mag naar jezelf passen binnen 5 seconden nadat de bal is stil komen te liggen op de juiste plek (door de scheidsrechter aangewezen/toegestaan).
  • Na 5 seconden is de selfpass geen optie meer. Dan gaat de situatie over in een directe vrije trap waarbij de scheidsrechter de bal stil legt op de juiste plek.
  • Tegenstanders moeten zo snel mogelijk 5 meter afstand nemen en mogen spelers niet beletten om te beginnen met dribbelen of passen.
  • Het onderscheid tussen indirecte en directe vrije trappen is niet meer van toepassing. Er zijn alleen nog directe vrije trappen.
  • Bij een overtreding kan de scheidsrechter kiezen om een self-pass eerst te laten nemen om daarna alsnog een gele kaart te geven op basis van de overtreding.
  • Uit een self-pass mag direct worden gescoord.
  • De bal moet stilliggen (ter beoordeling van de scheidsrechter).

3. Onbeperkt doorwisselen

  • De teams mogen onbeperkt wissels inzetten.
  • De wisselplek is bij de middellijn en de 4e man.
  • Net zoals in de klassieke regels: een speler gaat er eerst uit voordat zijn vervanger erin mag. De controle ligt bij de 4e man, die bepaalt wanneer de speler erin mag.
  • Als er verkeerd gewisseld wordt en de ingekomen speler heeft direct invloed op de wedstrijd, dan volgt een gele kaart.
  • Als er verkeerd gewisseld wordt en het spel is nog bezig, wordt er doorgegaan met het spel. Bij het volgende dode spelmoment geeft de scheidsrechter een waarschuwing en/of een gele kaart.

4. Zuivere speeltijd

  • De wedstrijd wordt gespeeld met een zuivere speeltijd van 2 x 30 minuten.
  • Als de bal uit het spel is en bij elke onderbreking van de scheidsrechter stopt de klok.
  • De speeltijd eindigt middels een buzzer, te bedienen door de 5e man of een automatische klok.
  • De aftellende klok is zichtbaar in stadion.
  • Valt een schot in de buzzer en wordt daaruit gescoord, dan telt het doelpunt.

5. Shoot-outs i.p.v. strafschoppen

  • Als de wedstrijd eindigt in een gelijkspel, wordt de winnaar bepaald middels een shoot-out-serie.
  • De nemer begint op 25 meter afstand van het doel en krijgt 10 seconden de tijd om te scoren.
  • De keeper start vanaf de doellijn.
  • Voor de helderheid: schiet een speler na vijf seconden, en redt de keeper, dan is er alsnog vijf seconden tijd om te scoren (anders dan bij de strafschoppenserie). Valt een schot in de buzzer, dan is het een legale doelpoging, en telt een eventueel doelpunt. Bij twijfel kan de videoscheidsrechter advies geven. Teams mogen geen call van de videoscheidsrechter aanvragen.
  • Bij een overtreding van de keeper bij de shoot-out volgt een reguliere strafschop.
  • De shoot-out wordt alleen gespeeld bij een gelijkspel na afloop van de reguliere speeltijd; tijdens reguliere speeltijd geldt de reguliere strafschop.
  • Bij de shoot-out staat één scheidsrechter op de doellijn voor toekenning van een mogelijk doelpunt. Eén op middellijn om de score bij te houden en de juiste volgorde van de spelers te handhaven (ABBA) en één scheidsrechter loopt mee tijdens de shoot-out.
  • Er is een zichtbare, aftellende klok voor iedereen in het stadion zichtbaar.

Naast de spelregels zijn er ook innovaties op het gebied van de tv-registratie:

1. Audio

  • Geluid staat centraal bij deze wedstrijd, een unicum in de sportregistratie in Nederland.
  • We volgen de wedstrijd op intensieve wijze door zowel spelers, (assistent-) scheidsrechters als (assistent-) coaches te voorzien van een audiozender. In combinatie met het volgen van deze personen middels specifieke camera’s wordt een unieke kijkervaring gecreëerd.

2. Goal-cams & VAR

  • In beide goals zullen 4 camera’s bevestigd worden die besluitvorming van de scheidsrechter en de Video Assistant Referee (VAR) zullen helpen bij beslissingen die gemaakt moeten worden. Hiervoor is toestemming van de IFAB gegeven. De VAR zal tevens in beeld worden gebracht, waardoor het overleg tussen hem en de veldscheidsrechter door de kijker gevolgd kan worden.

3. Referee camera

  • De scheidsrechter wordt middels een innovatief headset systeem uitgerust met zijn eigen camera. Door de gestabiliseerde camera en de live verbinding kan deze camera direct worden geschakeld in de liveregistratie. In combinatie met de audio van zowel scheidsrechter(s), spelers als coaches wordt de kijker meegenomen tot in de diepste beleving van de wedstrijd.

4. 360-camera

  • Tussen de dug-outs van beide teams wordt een 360-graden camera opgesteld.
  • Middels een livestream voor secondscreen kan de kijker deze wedstrijd beleven via een unieke positie in het stadion.