'We weten wat je keek, wanneer, hoelang'

Wees niet bang, ook al weten we vrijwel alles van je. Dat is de boodschap van Todd Yellin, vicepresident van streamingdienst Netflix. "We weten wat je keek, hoe laat, op welk apparaat, hoelang je keek, wanneer je wegzapte, wat je ervoor keek en wat erna, wat je gisteren keek en wat een jaar geleden en hoe snel je internetverbinding is." Yellin bracht een bliksembezoek aan Amsterdam, waar het hoofdkantoor van Netflix voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika staat.

Netflix heeft bijna 100 miljoen gebruikers wereldwijd. Van iedereen maakt het bedrijf een profiel. Daar wordt het aanbod op afgestemd. Wie bijvoorbeeld van Britse kostuumdrama's houdt, krijgt vergelijkbare films en series het eerst voorgehouden. Ongeveer 80 procent van wat mensen kijken, is gebaseerd op die suggesties. Yellin: "Wat bij mij op de eerste, tweede en derde plaats van het menu staat, staat bij jou misschien 49e, 51e en 63e."

Dankzij al die gebruikersgegevens weet Netflix dat mensen gemiddeld veertig tot vijftig titels bekijken voor ze de knoop doorhakken. Yellin: "Ze kunnen ook naar de gewone tv kijken, of facebooken op hun telefoon. Dat is het moment van de waarheid, en dat moment willen wij winnen."

Lunchtijd
Wat Netflix ook weet: 's ochtends kijken veel mensen op hun telefoon. Op weg naar hun werk zien ze bijvoorbeeld het einde van een aflevering waar ze de vorige avond niet meer aan toekwamen. Rond lunchtijd kijken veel mensen juist op een laptop. Dat betekent dat ze waarschijnlijk op het werk zijn, met het bord op schoot.

Netflix heeft lerende algoritmes, deep learning, om al die data te verwerken. Yellin: "Er komt veel wiskunde bij kijken om te bepalen wat bij je zou kunnen passen."

Romantische comedy's
Sommige gegevens zijn meetbaar: wat kijk je, hoe vaak? Heb je een voorkeur voor romantische comedy's of voor horror? Netflix brengt elke film en elke serie gedetailleerd in kaart. "Wij meten hoe zwaar het is, hoeveel geweld er in voorkomt, wat voor dieren te zien zijn, hoeveel seks er in zit, wat voor seks, of er agenten in zitten, of dat goede of juist corrupte agenten zijn, welke acteurs er in spelen."

Maar andere dingen zijn minder duidelijk. Die moet Netflix gaandeweg leren. "Wat je gisteren keek, is relevanter dan wat je jaren geleden keek. Maar moet het twee keer zwaarder wegen of vijf keer? En wat als je na een paar minuten stopt? Is dat negatief omdat je niet verder kijkt en het je kennelijk niet aanspreekt? Of is het positief, omdat er toch iets in zat wat je aantrok en waardoor je besloot te gaan kijken?"

Bang voor een informatiebubbel, waarbij mensen alleen nog maar meekrijgen wat ze al vinden en willen, is Yellin niet. "Dat gebeurt als je amateuristisch omgaat met gegevens. Je moet data verkennen, niet misbruiken. Stel, je meldt je bij ons aan en je begint op de eerste dag met een horrorfilm. Moeten wij je daarna alleen nog maar horrorfilms aanbieden? Misschien hou je ook wel van comedy of documentaires, of van films uit je eigen land, of van Aziatische films. Zou jij de hele tijd alleen maar hetzelfde willen zien?"

'We weten wat je keek, wanneer, hoelang'
'We weten wat je keek, wanneer, hoelang' (Foto: BuzzT)