'We weten wat je keek, wanneer, hoelang'
Wees niet bang, ook al weten we vrijwel alles van je. Dat is de boodschap van Todd Yellin, vicepresident van streamingdienst Netflix. "We weten wat je keek, hoe laat, op welk apparaat, hoelang je keek, wanneer je wegzapte, wat je ervoor keek en wat erna, wat je gisteren keek en wat een jaar geleden en hoe snel je internetverbinding is." Yellin bracht een bliksembezoek aan Amsterdam, waar het hoofdkantoor van Netflix voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika staat.
Netflix heeft bijna 100 miljoen gebruikers wereldwijd. Van iedereen maakt het bedrijf een profiel. Daar wordt het aanbod op afgestemd. Wie bijvoorbeeld van Britse kostuumdrama's houdt, krijgt vergelijkbare films en series het eerst voorgehouden. Ongeveer 80 procent van wat mensen kijken, is gebaseerd op die suggesties. Yellin: "Wat bij mij op de eerste, tweede en derde plaats van het menu staat, staat bij jou misschien 49e, 51e en 63e."
Dankzij al die gebruikersgegevens weet Netflix dat mensen gemiddeld veertig tot vijftig titels bekijken voor ze de knoop doorhakken. Yellin: "Ze kunnen ook naar de gewone tv kijken, of facebooken op hun telefoon. Dat is het moment van de waarheid, en dat moment willen wij winnen."
Lunchtijd
Wat Netflix ook weet: 's ochtends kijken veel mensen op hun telefoon. Op weg naar hun werk zien ze bijvoorbeeld het einde van een aflevering waar ze de vorige avond niet meer aan toekwamen. Rond lunchtijd kijken veel mensen juist op een laptop. Dat betekent dat ze waarschijnlijk op het werk zijn, met het bord op schoot.
Netflix heeft lerende algoritmes, deep learning, om al die data te verwerken. Yellin: "Er komt veel wiskunde bij kijken om te bepalen wat bij je zou kunnen passen."
Romantische comedy's
Sommige gegevens zijn meetbaar: wat kijk je, hoe vaak? Heb je een voorkeur voor romantische comedy's of voor horror? Netflix brengt elke film en elke serie gedetailleerd in kaart. "Wij meten hoe zwaar het is, hoeveel geweld er in voorkomt, wat voor dieren te zien zijn, hoeveel seks er in zit, wat voor seks, of er agenten in zitten, of dat goede of juist corrupte agenten zijn, welke acteurs er in spelen."
Maar andere dingen zijn minder duidelijk. Die moet Netflix gaandeweg leren. "Wat je gisteren keek, is relevanter dan wat je jaren geleden keek. Maar moet het twee keer zwaarder wegen of vijf keer? En wat als je na een paar minuten stopt? Is dat negatief omdat je niet verder kijkt en het je kennelijk niet aanspreekt? Of is het positief, omdat er toch iets in zat wat je aantrok en waardoor je besloot te gaan kijken?"
Bang voor een informatiebubbel, waarbij mensen alleen nog maar meekrijgen wat ze al vinden en willen, is Yellin niet. "Dat gebeurt als je amateuristisch omgaat met gegevens. Je moet data verkennen, niet misbruiken. Stel, je meldt je bij ons aan en je begint op de eerste dag met een horrorfilm. Moeten wij je daarna alleen nog maar horrorfilms aanbieden? Misschien hou je ook wel van comedy of documentaires, of van films uit je eigen land, of van Aziatische films. Zou jij de hele tijd alleen maar hetzelfde willen zien?"
'We weten wat je keek, wanneer, hoelang' (Foto: BuzzT)
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Privacy.
MCB radio 747KHz Middengolf
Ik kijk niet altijd.
Mijn apparaat kijkt.
's Morgens in de trein naar het werk en 's avonds onderweg naar huis. Oortjes in en de reistijd vliegt voorbij.
Uitstekend beeld en geluid en dat het scherm klein is heeft geen invloed meer als de serie echt goed is.
― Aleksandr Solzhenitsyn
http://netflixopzeggen.nl/gratis-netflix/
― Aleksandr Solzhenitsyn
Juist bij echt goede series of series die ik gewoon echt goed wil volgen (Game of Thrones of Walking Dead ofzo) wil ik lekker relaxed op de bank hangen, in een donkere kamer, met het geluid overal om me heen etc
Wat licht vermaak, zoals een comedy, boeit me minder als ik dat kijk met afleidende zaken zoals andere mensen, veel licht, omgevingsgeluid
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Althans dat lijkt me dan zo als ze alleen data gebruiken van wat de kijker kijkt op Netflix en niet andere data van facebook of waar je op googled of iets.
Of mis ik hier iets fundamenteels ofzo waarom hier precies moeilijke wiskunde bij komt kijken?
"Met dubbel s welteverstaan"
Wil je privacy dan moet je gewoon geen internet gebruiken.
Is dan weer wel leuk als er gerichte reclame komt met die gegevens, dan weet je gelijk dat het doorverkocht is.
Het is overigens geen schande om te zeggen dat je iets laat omdat het geld kost. Je financiën goed onder controle hebben is een pluspunt, geen minpunt.
Er wordt op je gewacht
Je moet dus een account aanmaken voordat je kan zien wat het aanbod is.
Het account is gratis maar dat doet er niets aan af.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Ik hoop dat de interactie er in dit geval voor heeft gezorgd dat je mensen niet meteen bestempeld als hipsters met teveel vrije tijd, enkel omdat ze andere keuzes maken qua tijdsinvulling. Fijne interactie, prettige zondag.
Zelfde met reclame. Zie liever reclame van bv gereedschap of games dan omo of inlegkruisjes..
http://www.netflix-nederland.nl/te-verschijnen-series-op-netflix/
En trust me, er staan ondertussen al zoveel series en flims op netflix dat er niet genoeg uren in een dag zijn om ze allemaal te bekijken, dus dat 'aanbod argument' is allang achterhaald.
Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee dat ze alles loggen, ik heb al diverse series en films gezien waar ik nog nooit van gehoord had, als netflix ze niet aan mij voorstelde.
Daar zit heel wat wiskunde achter.
OT: Zolang ze niet alleen aanraden wat ik altijd al kijk, vind ik het geweldig dat ze weten wat ik wil zien. Ik bedoel, heel fijn dat ze me comedy specials aanraden nadat ik 10 specials heb gekeken, want die wil ik ook vast wel zien, maar ik wil ook dat ze me iets nieuws aanraden. Iets wat normaal buiten mijn 'comfort zone' valt en ik dus niet zou zien, maar wat toch heel leuk kan zijn. Zo heb ik vorige week Baby Driver in de bios gezien, een genre wat me normaal niet trekt, maar wat een geweldige film was. Dat soort tips wil ik bij Netflix ook zien.
En dan vervolgens al 4 uur lang non-stop aan het reageren bent op fok
Het typische verheven Facebook gedrag, waarmee je maar al te graag aan de buitenwereld wil tonen dat jij speciaal bent omdat je niet mee doet met de trends van het moment.
Een Netflix-hipster of een fok zolderkamer-autist, een pot nat.
Geeft toch ook niets meid, je hebt vast heel de week hard gewerkt dus neem het er even van.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken