Metro en trams RET in 2017 zonder subsidie
Het openbaarvervoerbedrijf RET heeft in 2017 geen subsidie meer nodig om de metro en de tram in de regio Rotterdam te laten rijden. Dat is volgens de RET uniek voor Nederland.
De RET heeft geen financiële steun van de overheid meer nodig omdat het aantal reizigers in met name de metro sterk is toegenomen. Het aantal gebruikers van de metro steeg met 5 procent. Ook het lage zwartrijdpercentage zorgt volgens de RET voor extra inkomsten. Dit percentage is gedaald tot een historisch laag niveau van minder dan 1 procent. Voor de invoering van de OV-chipkaart en de toegangspoortjes in 2009 was dit percentage nog ruim 12 procent. Ook vanwege nieuw en schoon materieel stappen mensen volgens de RET vaker in de metro en tram.
Vooral op de metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is het in de ochtendspits erg druk. In 2006 maakten nog geen 10.000 mensen per dag gebruik van deze metroverbinding, inmiddels zijn dat er volgens de RET ruim 40.000 per dag. Het bedrijf heeft de afgelopen week zes extra metro's gekocht om de drukte op te vangen.
Metro en trams RET in 2017 zonder subsidie (Foto: ANP)
pak liever de metro dan de trein naar rotterdam persoonlijk
OV zonder subsidie, dat is normaliter een onmogelijkheid.
- de bussen behouden dus subsidie en zijn niet kostendekkend?
- betaalt RET dan ook een kostendekkend tarief voor het gebruik van de infrastructuur (rails, bovenleidingen, etc)? dus zit hier niet ook een subsidie in verscholen?
Vind het trouwens alleen maar goed als de overheid investeert in metro tunnels, metro's zijn echt geweldig voor binnenstedelijk verkeer
Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zijn iig goed bezig, alleen Utrecht slaat de plank een beetje mis...
En dat het in andere steden zo slecht gaat met het OV komt door de politiek, helaas.
Bussen kun je niet kostendekkend maken; daarvoor zijn het te inefficiënte apparaten...
Maar hoe zit het met de tevredenheid van het personeel?
Vervoer (openbaar, wegennet, etc)
Zorg
Scholing
Veiligheid
Gas/water/licht
Alle andere taken zijn in mijn ogen optioneel.
Deze dingen zouden dus ook van belastinggeld betaald moeten worden of in ieder geval een gedeelte in het geval van openbaar vervoer.
Maar als je dat soort zaken zo graag 100% door de overheid uitgevoerd ziet worden, waarom laat je dan een primaire levensbehoefte als voedsel weg? Staatsboerderijen die leveren aan staatskeukens waar door staatsdiëtisten bepaalde optimale staatsvoeding wordt geproduceerd die iedereen gesubsidieerd krijgt thuisbezorgt. Dat is toch ideaal?
RET doet eigenlijk alles nog zelf ook al is exploitatie, investering en onderhoud van elkaar gescheiden.
HTM doet alleen exploitatie en de investering en onderhoud wordt privaat uitbesteed door Haaglanden (ook weer deels HTM)
BRU doet alleen investering en onderhoud (ook privaat aanbesteed) U-OV doet de exploitatie en is in handen op het moment van QBuzz.
Ik probeer een beetje op te hoogte te blijven
Ja... meest jammerlijke project ooit. Tram doortrekken als metro vanaf CS richting de Berenkuil, daar een busstation bouwen en dan weer bovengronds (of volledig ondergronds...) richting de Uithof (zoals lijn 11 rijdt), ben je in 1 klap van al die buslijnen in je stad af.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken