Daily Telegraph buigt voor adverteerder HSBC
De belangrijkste politieke commentator van de Britse krant The Daily Telegraph is opgestapt vanwege berichtgeving in de krant over het schandaal rond belastingontduiking bij de Zwitserse bank HSBC. Volgens Peter Osborne was de berichtgeving over het gesjoemel bij de bank bewust een ondergeschoven kindje en wilde het management op die manier lucratieve advertenties van de frauderende bank behouden.
Osborne meent dat zijn voormalige werkgever de eigen lezers 'heeft opgelicht' door de berichtgeving over HSBC weg te moffelen. Andere Britse media zoals The Guardian en The Financial Times pakten groot uit met het nieuws. In sommige gevallen haalde het zelfs de voorpagina, maar niet bij The Telegraph. "Je had een microscoop nodig om de berichtgeving van The Telegraph te vinden", schrijft Osborne. "Niks op maandag, zes korte alinea's onderaan pagina twee op dinsdag en zeven alinea's begraven tussen het zakelijke nieuws op woensdag."
The Guardian, een van de media die de belastingontduiking onthulden, schreef zelf advertenties van HSBC te zijn kwijtgeraakt na de berichtgeving over het schandaal. "HSBC deed hetzelfde bij The Telegraph", zei Osborne tegen de BBC. "Er beginnen zich de contouren van een patroon af te tekenen. Als HSBC wordt onderzocht drogen de advertentie-inkomsten op."
Volgens Osborne begon de kniebuiging van The Daily Telegraph al in 2012, nadat de krant een reeks verhalen had gepubliceerd over de HSBC-tak in Jersey, een Kanaaleiland dat bekend staat als belastingparadijs. HSBC trok na die berichtgeving ook een aantal advertenties in. "Dat was het belangrijke moment", zegt Osborne. "Vanaf begin 2013 werden kritische verhalen over HSBC ontmoedigd. HSBC schortte zijn advertenties met The Telegraph op. Het contract met HSBC was extreem waardevol, heeft een goed geïnformeerde insider mij verteld. Een voormalige leidinggevende zei letterlijk dat we het niet kunnen veroorloven om HSBC te schofferen."
The Daily Telegraph ontkent de beschuldigingen van Osborne. De krant zegt dat 'het onderscheid tussen adverteerders en de gelauwerde redactie altijd erg belangrijk is geweest voor het bedrijf'. "Elke bewering die dat tegenspreekt wijzen we resoluut van de hand."