'Gebruikers merken weinig van overname Whatsapp'

Voor de 450 miljoen gebruikers van Whatsapp zal er voorlopig weinig veranderen nu de app wordt overgenomen door Facebook. Dat kan worden afgeleid uit wat beide bedrijven tot nu toe naar buiten hebben gebracht.

Whatsapp-oprichter Jan Koum schrijft dat er voor gebruikers op korte termijn niets verandert. Dat is niet ongeloofwaardig, omdat er bij Instagram ook weinig wijzigingen hebben plaatsgevonden. Die fotoapp werd in 2012 voor een miljard dollar door Facebook gekocht. Instagram is een losstaande app gebleven, niet geïntegreerd in het Facebook-universum.

Voorlopig lijkt het erop dat de verdienmodellen van beide bedrijven niet op elkaar te hoeven worden aangepast. Whatsapp lijkt reclamevrij te blijven, zoals het meermaals heeft beloofd. Whatsapp verdient op de verkoop van abonnementen. Sinds juli 2013 kent Whatsapp abonnementen van 89 cent per jaar. Op de iPhone geldt dat abonnement alleen voor nieuwe gebruikers na het eerste jaar. Voor oude iPhone-gebruikers blijft de app gratis.

Dat botst met de strategie van Facebook, dat vooral geld verdient met advertenties. Al de mobiele apps van Facebook zijn gratis. Of het sociale netwerk op lange termijn het abonnementsmodel van Whatsapp overneemt, is de grote vraag.

Enkele concurrenten van Whatsapp verdienen geld aan aankopen binnen de app, bijvoorbeeld voor plaatjes, maar dat heeft Whatsapp ook afgewezen. Facebook doet dat evenmin, waardoor het niet waarschijnlijk is dat deze methode wordt gebruikt om het overnamebedrag terug te verdienen.

Mogelijk wil Facebook wel extra applicaties van Whatsapp uitbrengen voor computers en tablets. Momenteel heeft Whatsapp alleen apps voor mobiele besturingssystemen, waaronder iOS, Android, Blackberry, Nokia Symbian, en Windows Phone.

Facebook heeft ook eigen, aparte chatapp Messenger. Die blijft voorlopig bestaan. Het ligt wel voor de hand dat gebruikers van beide apps uiteindelijk makkelijker met elkaar kunnen communiceren.