Ontwikkelaar verwijdert Ouya-spel uit onvrede

Gameontwikkelaar Sophie Houlden verwijdert haar puzzelspel Rose and Time uit de online winkel van Ouya. Zij is de negatieve publiciteit rond de Android-spelcomputer zat. Houlden is boos omdat het bedrijf achter Ouya fouten niet erkent. "De plastic-marketing-glimlach verdwijnt niet", laat ze woensdag weten.

Het bedrijf biedt steun aan onafhankelijke ontwikkelaars door hen zonder extra kosten spellen te laten uitgeven voor Ouya, maar daar is volgens Houlden dan ook alles mee gezegd. De Britse gameontwikkelaar kwam tot haar besluit door een open brief van directrice Julie Uhrman.

Uhrman reageerde dinsdagavond op misstanden rond een financieringsplan voor spellen die ontwikkelaars voor Ouya willen maken. Verschillende studio's die geld hebben ontvangen, bleken helemaal niet van plan daadwerkelijk een game te maken.

Houlden is van mening dat Ouya te laat heeft gereageerd en baalt er van dat het bedrijf probeert van de fout een positief verhaal te maken. "Overal ontploft de boel, maar ze ondernemen niet eens een poging het te repareren", schreef ze. Ze ziet het als een 'blije marketingstunt'.

Sinds de spelcomputer in juni op de markt kwam, is er flink wat negatieve publiciteit rond Ouya geweest. Zo werden de eerste exemplaren veel te laat geleverd bij de financiers, zit het besturingssysteem van de spelcomputer nog steeds vol fouten en zou de klantenservice niet deugen.


Ontwikkelaar verwijdert Ouya-spel uit onvrede