Alcoholbranche wil Oh Oh Cherso van tv

De alcoholbranche en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) willen dat RTL stopt met het uitzenden van 'onzinnige zuipprogramma's'. Volgens de partijen draait het in programma's als Oh Oh Cherso alleen om alcoholmisbruik en krijgen jongeren erdoor het idee dat 'zuipen de norm is'.

Hoewel jongeren steeds minder drinken bestaat volgens Stiva toch het idee dat ze juist meer drinken. "Dat beeld wordt hardnekkig in stand gehouden door programma's waarbij alcoholmisbruik lijkt te worden verheerlijkt", aldus de stichting woensdag in een persbericht.

RTL wil eind augustus met een nieuwe serie van Oh Oh Cherso komen. Het programma werkt volgens Stiva-directeur Peter de Wolf 'contraproductief' op de resultaten die in de afgelopen jaren zijn bereikt door inspanningen van de overheid, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. De alcoholbranche en de stichting roepen RTL daarom op het programma niet op de buis te brengen.

Volgens De Wolf is het niet vreemd dat de oproep mede van de alcoholbranche komt. "De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken."

De branche denkt er volgens Stiva over vanaf volgend jaar niet meer te adverteren in programma's als Oh Oh Cherso.