Miyamoto onderschatte mankracht nodig voor HD-development

In een vraag & antwoord sessie met de aandeelhouders van Nintendo vertelde Shigeru Miyamoto over de worstelingen die het bedrijf had met de omschakeling naar HD development. Volgens de beste man zijn er nu twee keer zo veel mensen nodig om een game te ontwikkelen voor de Wii U.

Ook heeft het bedrijf de schaal van de omschakeling onderschaft, waardoor de development vertraging opliep. Als voorbeeld noemt Miyamoto de game Pikmin 3. Die game zou oorspronkelijk voor de Wii uitkomen, alleen heeft Miyamoto toen besloten om de game op de Wii U uit te brengen, omdat de HD-graphics en de nieuwe controller beter bij de game zouden passen. Ook zei Miyamoto toen dat de game rond de launch van de Wii U uit zou komen. Echter kon het bedrijf deze belofte niet waar maken, want Pikmin 3 komt pas eind deze maand uit.

Miyamoto zei echter ook dat Nintendo bijna over deze fase heen is, en dat het nu naar mogelijkheden zoekt om de Wii U toegankelijker te maken voor developers. Een van de stappen van Nintendo hierin is het Nintendo Web Framework, een framework voor developers waarmee zij apps voor de Wii U kunnen ontwikkelen door middel van HTML5, JavaScript en CSS.