Nederlander geeft minder uit aan tuin

Tuincentra beginnen de crisis te voelen. De omzet in de tuinbranche daalde vorig jaar met tweehonderd miljoen euro ten opzichte van 2011 en kwam daardoor uit op 3,9 miljard euro. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van GFK Benelux in opdracht van Tuinbranche Nederland en het Productschap Tuinbouw.

De omzetdaling van vijf procent wordt volgens deze organisaties voornamelijk veroorzaakt door de slechte aprilmaand in 2012. De omzet voor deze maand daalde met honderd miljoen euro ten opzichte van 2011. Een andere oorzaak is het lage consumentenvertrouwen.

Ook de kwakkelende huizenmarkt heeft invloed, omdat daardoor minder nieuwe tuinen worden aangelegd. Daarom is het btw-tarief voor het aanleggen en onderhouden van tuinen per 1 maart voor een jaar verlaagd naar het lage tarief van zes procent.

Tuincentra zagen het marktaandeel dalen van 33,1 naar 32,7 procent. Bloemenwinkels leverden 0,8 procentpunt in en sloten 2012 af met een marktaandeel van 10,3 procent. Supermarkten zagen het aandeel echter stijgen en acht procent van de aankopen wordt inmiddels via het internet gedaan.