'Games moeten verder gaan'

David Cage van Quantic Dreams vindt dat games verder moeten gaan dan ze tegenwoordig doen. De interactie die een personage moet uitvoeren, moet verder gaan dan enkel met een geweer schieten. Dat Cage wel houdt van een uitdaging en games die 'verder gaan', konden we zien met de game Heavy Rain.

Cage legt uit: “The games industry is very conservative. Each time you try something different you need to explain, evangelise and give a lot of effort just to get people to go past their current expectations. There will still be people who haven’t played Heavy Rain who think it’s a long movie with a couple of prompts, like Dragon’s Lair. I did promotion of Heavy Rain for two years and I tried to explain Heavy Rain, I showed it and I made demos. I said, ‘Look, you are in control all the time. It’s not Dragon’s Lair, you’re in control.’ But people didn’t get it, or they thought, ‘Oh, my character doesn’t have a gun so I don’t know how I can interact.’”

Developers zijn dus bang om iets unieks te doen, verder te gaan dan de massa. Helaas moet de industrie daar zelf ook aan meewerken, aldus Cage. Je hoeft niet perse een pistool vast te houden om interactief te zijn als speler. Het volgende project van Quantic Dream is Beyond: Two Souls en Cage hoopt dat deze game weer een stap vooruit kan zijn.

“What we tried to say with Heavy Rain is, ‘You can be interactive without a gun.' There are many other ways of interacting that are not through committing violent actions. With Beyond we are going to change many things. You have direct control over Aiden, and this entity is something that will sound familiar to more people, and will attract them to the game and make them realise it’s not Dragon’s Lair-esque in any way. It’s fully interactive, we have less cutscenes than many first-person shooters that I can see, and it’s just about interacting in a different way. It’s a different experience and I hope that people will be open-minded and open to trying something different.”