'Console schuldig aan uitsterven competitieve FPS'

Jaren terug, in 1999, waren er twee games die streden om de heerschappij in het FPS-segment (first person shooter). Dit waren Quake 3 en Unreal Tournament. Beide games besloten dat singleplayer ondergeschikt was en waren daarom gericht op competitieve multiplayer.

Tegenwoordig gaat de FPS-strijd tussen Call of Duty en Battlefield die beide een cinematische singleplayer kennen naast de uitgebreide multiplayer. Volgens de makers van Shootmania komt deze verschuiving terug naar cinematische singleplayer door consoles. "Het gaat niet meer puur om de vaardigheden van een speler," zegt Anne Blondel Jouin van Nadeo, developer van TrackMania en Shootmania. "Consoles zijn tegenwoordig tot zoveel in staat dat je game alles moet hebben om de concurrentie te verslaan."

"Consoles en de bijbehorende games nemen het tegenwoordig op tegen films in de strijd om onze entertainment-euro's en -tijd. De productiewaardes van games bleven maar stijgen dankzij de consoles. Mensen zijn vergeten waar het in een FPS oorspronkelijk om ging en games enterainen tegenwoordig meer dan dat ze puur aantrekkelijk zijn om het feit dat je skills moet gebruiken."

ShootMania is echter wel weer een game als Quake 3 en UT, al zijn ze niet direct inspiratie geweest voor Nadeo. Dat ze deze game nu gemaakt hebben heeft twee redenen. De eerste reden is het feit dat we in een overgangsjaar zitten. Volgend jaar komen er nieuwe consoles en elke generatie blijkt dat men terugkeert naar pc-gaming aan het einde van een console-generatie. De tweede reden heeft te maken met het feit dat er nu nauwelijks FPS-games zijn die gebaseerd zijn op skills. De games in dat genre zijn alweer een tijdje oud en de spelers willen iets nieuws.

Op dit moment zijn er geen plannen om ShootMania uit te brengen voor consoles vanwege het gesloten karakter. Nadeo blijft trouw aan de grote groep pc-gamers die fan van ze zijn.