Molyneux: 'Waarom ik wegging bij Microsoft'

Afgelopen maand ging Peter Molyneux weg bij Lionhead, de studio die hij 15 jaar geleden begon, en Microsoft die sinds 2006 de rechten voor de studio in handen heeft. Hij wilde graag (weer) een indie-ontwikkelaar worden. Molyneux vertelt in een uitgebreid interview met Eurogamer waarom hij wegging en licht een tipje van de sluier op van zijn nieuwe game.

Waarom
Het antwoord op de vraag 'waarom' is, zoals we van Molyneux kunnen verwachten,  een eigenzinnig verhaal. "Het begon toen ik al die lifetime achievement awards kreeg. Ik zette ze op een rijtje in de kast en kon maar niet geloven dat ik die had gekregen voor dingen die ik al gedaan had. Had ik nu al 'het beste wat ik ooit in mijn leven zou gaan doen' gedaan? Of was dit een uitdaging om alleen nog maar meer te doen?"

"Een paar maanden geleden sprak ik hierover met Microsoft en ik vertelde ze dat een creatief persoon zijn beste werk levert als er veel risico is. En met een groot bedrijf als Microsoft achter je is dat risico er bijna niet. Dat begrepen ze volkomen." En zo werd 22Cans, Molyneux nieuwe studio, geboren.

Een klein begin
"We wilden een klein en vrij bedrijf opzetten, dat snel zou kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Microsoft wilde heel graag meteen al een deal met ons sluiten, maar dat heb ik met opzet afgehouden. Met Lionhead had ik dat wel gedaan en je merkt toch dat je op die manier wel beperkt wordt. En dat willen we niet."

"We willen experimenteren met concepten en nieuwe technologie en dat kan alleen als je nog een klein bedrijfje bent. Kijk bijvoorbeeld naar Draw Something. Niemand had ooit gedacht dat OMGPOP zo groot zou worden. Alleen een klein bedrijf met hele slimme mensen kan flexibel genoeg zijn om iets dat zo vernieuwend is als Draw Something neer te zetten."

Teleurstelling
Op de vraag of Molyneux onafhankelijk wilde zijn omdat hij Fable wel gezien had, antwoordt de ontwikkelaar stellig nee. "Fable is een geweldige wereld. Ik zou graag zien dat er nog jarenlang games worden gemaakt in het Fable-universum, want de wereld is er rijk genoeg voor. Ik geef ook nog steeds advies voor Fable – The Journey."

Wat volgens Molyneux onbewust misschien wel heeft meegespeeld was de teleurstelling over Milo & Kate. "Het was zo'n revolutionair project. Het doet altijd pijn als zoiets nergens op uitdraait. Ik denk dat als Milo nu ontwikkeld zou worden, in plaats van 2 jaar geleden, dat de wereld er meer klaar voor zou zijn. Het lijkt niet zo'n lange tijd, maar er is veel veranderd in 2 jaar. Ik snapte wel waarom Milo niet kon doorgaan, maar op het persoonlijke vlak was het wel een teleurstelling."

De eerste stapjes
Het vertrekt van Molyneux is lang stil gehouden. Hij vertelt dat hij het zijn collega's van Lionhead pas op de dag zelf vertelde. Hij stond op, verontschuldigde zich en bedankte ze voor het harde werk en liep naar zijn nieuwe studio, die vlakbij het Lionhead gebouw ligt.

"Het eerste wat ik deed was mijn agenda leeggooien. Wat een gevoel van vrijheid! Ik installeerde Unity en begon wat te maken en realiseerde me dat ik een briljant team nodig zou hebben voor wat ik wilde doen."

"We hebben een aantal veteranen aangetrokken. Mensen zoals ikzelf die de ervaring en de kennis hebben op verschillende gebieden. En we hebben een aantal ervaren mensen, die bekend zijn met de wereld waarin wij werken, maar die nog de passie hebben om iets nieuws te beginnen. Als laatste voegen we daar een aantal mensen die vers van een opleiding afkomen en die een enorme passie en drive hebben aan toe." In totaal worden het 22 medewerkers. Vandaar de naam 22Cans.

Een nieuwe game
De studio is werkelijk van plan iets neer te zetten dat de wereld van games voor altijd zal veranderen. Molyneux wil nog weinig vertellen over zijn plannen voor een nieuwe game, maar geeft wel prijs dat het verschillende 'ingrediënten' heeft.

"Er zijn nieuwe manieren van input en de evolutie van consoles waar we naar kijken. Dan is er nog de Cloud waar we geweldige dingen mee zouden kunnen doen." Ook het sociale contact lijkt een belangrijke factor te zijn voor de nieuwe game.

"Vaak als we een game maken dan heeft dat een begin en een einde en dat is het. Daarna ga je wat anders doen. Maar stel je eens voor: een game-ervaring die meer lijkt op een hobby. Iets dat je speelt voor weken, maanden, jaren. Dat vind ik echt fascinerend."

Iedereen speelt
Molyneux hoopt dat de game die hij voor ogen heeft de wereld voorgoed zal veranderen. "Ik denk dat je de wereld van de games kunt vergelijken met die van de televisie. In het begin hadden maar een paar mensen televisie. Nu is het bijna ondenkbaar dat iemand nooit een televisie heeft gezien. Waarom zou niet iedereen een gamer zijn?"

"Nu hebben we al deze technologie – mobieltjes, tablets, consoles – en al de manier om mensen bij elkaar te brengen en te raken. Om dat allemaal bij elkaar te brengen in één ervaring – dat is wat we bij 22Cans willen bereiken."

Peter Molyneux hoopt binnen een aantal weken al iets te kunnen laten zien van zijn nieuwe game.