Levelcap Skyrim is anders dan Oblivion

Bethesda is hard op weg om alle details uit de doeken te doen met betrekking tot Oblivion-opvolger Skyrim. Eén van de meestbesproken onderwerpen binnen het Elder Scrolls-universum is wellicht het levelsysteem. Todd Howard legt uit dat het niveaulimiet enigszins verschilt met Oblivion en Fallout 3.

Volgens de ontwikkelaar is het meer een level '1-tot-50'-game, terwijl Oblivion volgens hem meer wegheeft van een '1-tot-25' -opzet. Vanzelfsprekend is daarom dat het levellen in Skyrim sneller zal gaan dan zijn voorganger. "Dit betekent dat het ietwat versneld is, niet dat het meer tijd kost. Er zijn zoveel perks die je krachtiger maken, dus wilden we het wat rapper maken. Je stijgt in het begin sneller in niveau, later in de game gaat het langzamer."

Volgens Howard ligt de specifieke limiet op level 50, maar achter de schermen van de game kan de speler een 'wiskundige level 70' bereiken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het sterker worden van aanvallen of het vergroten van je gezondheid als je meer ervaring opdoet.

Daarnaast zegt Howard dat Skyrim's open wereld ongeveer 'even groot' is als Oblivion, maar omdat sommige gebieden moeilijk begaanbaar zijn lijkt het groter omdat je eromheen moet. Ook de monsters zijn uitdagender als je deze paden probeert te betreden.

Bethesda heeft daarnaast meer mensen op dungeon-ontwerp gezet, zodat er een grotere variatie in ondergrondse gebieden zou zijn. "We hebben acht of negen mensen die daar erg goed in zijn. We hebben op z'n minst 120 dungeons en zo'n 100 additionele 'points of interest'. De game is té groot, eigenlijk."