Populariteit smartphone groeit sterk

De smartphone wint in Nederland sterk aan populariteit. Inmiddels gebruikt meer dan een derde van alle consumenten een smartphone, zo blijkt uit het eerste onderzoek hiernaar door Telecompaper.

Afgelopen jaar steeg het gebruik van smartphones in Nederland van 22 naar 34 procent. Onder jongeren is zelfs meer dan de helft al in het bezit van een smartphone. Onder jongeren tussen 15 en 29 jaar neemt het percentage gebruikers ook het snelst toe.

De meeste mensen hebben op dit moment een smartphone van Nokia en Samsung, maar deze merken worden op de hielen gezeten door RIM, bekend van de BlackBerry, Apple, van de iPhone, en HTC.

Hi, een van de drie merken van KPN, en T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telecom, hebben relatief gezien de meeste smartphoneklanten. Telfort, een ander merk van KPN, en de Nederlandse tak van het Zweedse Tele2 hebben de minste klanten.

Per maand betaalt de Nederlander gemiddeld 35 euro voor het gebruik van zijn smartphone. Het gemiddelde maandbedrag daalt licht, voornamelijk doordat het aantal mensen dat meer dan 80 euro per maand kwijt is, afneemt.

Omdat er geen duidelijke scheidslijn is te trekken tussen een 'gewone' mobiele telefoon en een smartphone, stelde Telecompaper deze vraag aan de 7300 ondervraagden zelf, gevolgd door een aantal controlevragen.