Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart
Er bestaat geen enkel toezicht op de juistheid van het afrekenen op tram en bus met de OV-chipkaart. Het belangrijkste onderdeel daarvan, de plaatsbepaling van het voertuig, zodat de juiste halte wordt in- of uitgecheckt 'vindt plaats buiten het OV-chipkaartsysteem en valt derhalve buiten de scope van de certificering door Trans Link Systems'.
Dat schrijft de overkoepelende chipkaartorganisatie aan reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV. "Het certificeren zegt niets over de inhoudelijke juistheid van de halte-informatie." Het IJkwezen heeft al eerder aan de reizigersorganisatie laten weten dat het de apparatuur niet kan ijken.
De belangenorganisatie vindt het onaanvaardbaar dat juist het belangrijkste onderdeel van de OV-chipkaart, namelijk het bepalen van de juiste halte voor het in rekening brengen van de kilometerprijs, door niemand wordt gecertificeerd. Niet door De Nederlandsche Bank, niet door het IJkwezen en zelfs niet door TLS. "Niet te geloven dat dit anno 2010 wordt geaccepteerd," aldus Voor Beter OV, "Hier is sprake van de OV-chipkaartkafka."
"Er zit maar één ding op: afschaffen van de OV-chipkaart en onmiddellijke herinvoering van de strippenkaart in de regio’s waar deze al was afgeschaft. Strippenkaarten zijn eenvoudig te drukken en de stempels van de chauffeurs en conducteurs liggen ongetwijfeld nog in de keukenla. De chipkaart is gedegradeerd tot een onbetrouwbaar betaalmiddel met een onherstelbaar beschadigd imago. Van het beloofde eerlijker afrekenen komt niets terecht en van een naadloze overstap met de chipkaart van de stadstram en -bus op de trein is toch al geen sprake, dus er is niets verloren."
Nederland....
Live like you'll die today...
JD
En RTL weer TV10
En Kelly weer gewoon man
En Amy weer nuchter
En Patricia weer jong (sorry, kan niet
En Nederland weer onder water
En die kleren weer uit
En die appel weer in de boom
En de aarde weer woest en ledig
sommige mensen...
Strippenkaart FTW.
De OV-Chipkaart faalt episch. Hadden we het systeem van Japan of Londen gekocht, wat zichzelf al lang en breed heeft bewezen, was er niks aan de hand geweest.
De OV-chipkaart is volledig opgezet als een ideaal systeem voor de vervoerders, maar met de reizigers is geen moment rekening gehouden.
Aangezien de betrokken bestuurders lagen te slapen (wilden er geen geld in steken) en de linkse oppositie te OV-geil is om er kritiek op te hebben, zitten we nu met een systeem dat aan alle kanten rammelt en meer problemen veroorzaakt dan het oplost.
Live like you'll die today...
JD
Live like you'll die today...
JD
als ik naar mijn werk reis kost met me met OV chip €1.40. (enkel).
koop ik een dal kaartje kost me dat €1.10. (enkel)
zegt genoeg .......
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
Er gaan op dit moment veel dingen fout met die OV-chipkaart, voornamelijk door ondoorzichtigheid, maar dat betekent niet dat het principe er achter fout is. Het principe is precies hetzelfde als de Octopus-kaart in Hong Kong, waar het ook behoorlijk soepel werkt. Er moet gewoon het een en ander verbeterd worden.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
En het probleem van het pinsysteem in mijn voorbeeld is dat er bij iedere zoveelste transactie een (willekeurig) bedrag van je rekening wordt afgeschreven.
Daarbij werken de pinsystemen van de verschillende banken niet goed samen en betaal je een toeslag als het pinsysteem in de winkel van een andere bank is dan de jouwe.
-
\[b\]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:\[/b\]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
"Oneerlijk want ik heb al een auto" Is een flutopmerking. Op straat staan ook bankjes voor iedereen.
Zoals het nu in NL is ingevoerd, met een waardeloos aftreksel van een fantastisch systeem, ben ik NOOIT een voorstander van geweest, maar dat heb ik hier ook ALTIJD gezegd. Ik zei van te voren al dat het op deze manier keihard zou falen, en je er gif op kon innemen dat de reiziger straks slechter en duurder uit zou zijn.
Krijg ik toch weer gelijk. Helaas.
Maar nogmaals, ga eens kijken in Hong Kong. Zodra je aankomt kun je binnen een paar minuten voor 5-6 euro een Octopus-card 'kopen' (borg), even opladen, en je hele vakantie kun je er overal gebruik van maken. Ideaal.
Het zou ook eens fijn zijn als degenen die verantwoordelijk zijn voor het keihard falen van dit soort miljarden-projecten, ook eens keihard aansprakelijk gesteld zouden worden, en sowieso dus absoluut NOOIT meer een rol van betekenis in de toekomst zouden mogen spelen in dit soort projecten.
Vervolgens is de kaart daar gewoon een zeer uitgebreide chipkaart die je echt overal kunt gebruiken en opladen.
En tenslotte zit er daar wel een competente organisatie en overheid achter, die de kwaliteit van dat hele systeem zeer nauwlettend in de gaten houdt en waarborgt.
In Nederland hebben we te maken met heel veel bestuurlijke lagen e.d. Gemeentes die een eigen zegje hebben, verschillende bedrijven die sinds kort op een geprivatiseerd terrein begeven en dat soort zaken.
Dat is het verschil, dit systeem in meer dan een 'stads'-vervoer.
Live like you'll die today...
JD
Maar onze overheid wil eigenlijk altijd alleen de lusten, terwijl ze zoveel mogelijk de lasten van zich afschuiven, waardoor anderen veels te veel inspraak krijgen. Tja, dat kan niet, vooral niet in sociaal belangrijke sectoren zoals de woningmarkt en het OV en de zorg. Dan wordt het een rommeltje, ligt misbruik en wanbeleid etc op de loer.
Het probleem in NL is dat men tegenwoordig ook helemaal niemand verantwoordelijk meer houdt voor dit soort gefaal
Octopuskaarten waar "speciale" producten op geladen worden zijn ook persoonsgebonden.
Het verschil is dat ze in Hong Kong ook een "roze" Octopuskaart hebben, zoals wij hier een roze strippenkaart hebben voor kinderen en ouderen. Vanaf het begin ben ik al voorstander geweest van zo'n kaart.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
In Hong Kong kon dat trouwens ook niet meteen vanaf het begin.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Voor zulke projecten zouden ze ook die gene die er flink aan verdiend heeft een boete moeten opleggen. Maarja NL betaald toch wel
Misschien dat Yi-Long en ik een lijstje kunnen maken met verbeterpunten zodat we nog iets van die kaart kunnen maken.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Volgens mij je nog niet overal gebruik maken van je chipkaart, laat staan dat het voor alle bussen en ander OV geldig is, of dat je ermee in de winkels kunt betalen of opladen...
Tuurlijk zal dat technisch best mogelijk zijn hier, maar voorlopig IS het nog niet mogelijk, en heb ik nog helemaal niets gehoord over stappen om dat op korte termijn WEL mogelijk te maken...
In dit geval heeft het daar wel mee te maken, want dit nieuwsbericht gaat erover waarom de chipkaart in NL keihard faalt. Een waardeloze overheid die halfslachtig alleen de lusten wilt, maar niet de lasten, heeft daar uiteraard een hele grote rol in...
Volgens mij heb ik de mogelijke punten die verbeterd zouden moeten worden, al honderden keren aangegeven bij soortgelijke nieuwsberichten...
Gewoon lekker met het vliegtuig (niet met de KLM, anders zit je opgescheept met een faalbedrijf en slechte service, voor een dure prijs), ga daar voor een maandje lekker in een betaalbaar hotel zitten, en sla daar gewoon flink in qua kleding, schoenen, brillen, etc etc... zodat je de investering van een vakantie er weer grotendeels uit kunt halen...
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Daarnaast is de hele persoonsgebonden chipkaart natuurlijk gewoon onwenselijk en onnodig.
Nee, niet in 1 dag, maar het ging allemaal wel een heel stuk sneller en soepeler dan momenteel hier in NL gebeurt. Daarnaast heb je daar zelfs nu nog gewoon de alternatieven om gewoon met geld je kaartje te kopen, ipv puur en alleen afhankelijk te zijn van je chipkaart, zoals men hier wil...
[..]
Ik zeg niet dat het principe achter de chipkaart niet klopt. In principe ben ik een voorstander van de chipkaart. Maar dan wel op de juiste manier ingevoerd en uitgevoerd. Volgens mij zijn we het daar over eens.
Het probleem zit hem dus in het feit hoe men het hier in NL heeft uitgevoerd, dus persoonsgebonden, en het feit dat er nog dagelijks veel reizigers geld verliezen doordat ze bijv. vergeten uit te checken, en dat daar niet goed genoeg toezicht op is om dat te voorkomen.
Volgens mij ben ik redelijk duidelijk geweest, altijd al, wat ik WEL goed vind aan het systeem (in theorie), en wat hier echt veel beter kan en zou moeten.
Als we hier in NL gewoon goed hadden gekeken naar hoe het in Hong Kong, Singapore, Japan, etc etc werkt, dan hadden we hoogstwaarschijnlijk veel minder gezeik gehad. In plaats daarvan hebben 'we' een goed idee overgenomen om vervolgens er extra eisen aan te stellen (persoonsgebonden, jarenlange data-opslag) en andere problemen die niet fatsoenlijk en preventief zijn opgepakt (reizigers die onevenredig duurder uit zijn wanneer er iets mis gaat, kaarten die te snel kapot gaan, te weinig (werkende) poortjes, verschillende organisaties die eigen eisen gaan stellen of het pas later invoeren, etc etc), waardoor we voorlopig gewoon terecht kunnen zeiken over een problematische start...
Een problematische start die wat mij betreft vrij makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Hong Kong is alleen een stuk goedkoper qua OV, dus als Yi-Long daar vergeet uit te checken voelt hij het niet in zijn portemonnee, maar reken maar dat een arme straatveger net zo gefrustreerd is als hij vergeet uit te checken als iemand in Nederland.
Bij sommige bussen daar hoef je trouwens niet uit te checken, maar betaal je een vast bedrag afhankelijk van de afstand tot de laatste halte.
Als je dus maar een paar haltes mee moet, betaal je veel te veel. Wat een afzetterij, die Octopus kaart! Typisch Hongkongs faalsysteem!
[ Bericht gewijzigd door SillyWalks op dinsdag 28 september 2010 @ 03:26 ]
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken