Blur: plezier gaat ten koste van realisme

Het is een kwestie van smaak of je liever realistische games speelt of juist niet. De hedendaagse technologie maakt het in ieder geval steeds meer mogelijk een realistisch plaatje neer te zetten. Gareth Wilson, lead designer van Blur heeft de opvallende uitspraak gedaan dat het focussen realisme het plezier uit het spel kan halen.

Hij maakt een goed punt door te zeggen dat graphics alleen geen spel meer verkoopt: “Project Gotham Racing 3 was an absolute joy to work on – because whenever you work on new tech, the first thing you want to do is to make the most visually stunning videogame that you’ve ever done. So you go, ‘wow, look, we’ve put 140,000 polygons into a car and we’ve got a physics engine that we couldn’t have even dreamt of a few years ago. But then once you get this far into the console cycle, then everybody has got a sim. Everybody has got a Forza or a Gran Turismo or Gotham or a whatever. So trying to convince people to buy yet another sim is just difficult, really.”

Na het mooiste plaatje komt eigenlijk het belangrijkste weer naar voren: gameplay. Wilson ging nog even verder: “It is very natural for us as developers to try to recreate reality with our new toys, but at this stage of the console cycle I think it’s important to focus on fun and new experiences, and different types of gameplay. Which is really where Blur has come from”.

Binnenkort kun je zelf oordelen of Wilson in zijn opzet geslaagd is!