Barrichello: "Smallere voorbanden schaden de F1"

Rubens Barrichello is van mening dat de smallere voorbanden nooit ingevoerd hadden moeten worden in de Formule 1. De Braziliaan denkt zelfs dat ze er voor zorgen dat het inhalen hierdoor ernstig geschaad wordt.

Vele coureurs klaagden al over de nieuwe regels voor het seizoen 2010, waarbij de Grand Prix van Bahrein als voorbeeld werd bestempeld van hoe het niet moet. "Je rijdt achter een andere auto en je onderstuurt gewoon de baan af, tenzij je er een seconde achter zit. Dat is niet normaal. Ik haalde Sébastien Buemi terwijl hij ronde tijden van 2:04 reed en ik 2:01, maar het was niet makkelijk," zei Barrichello.

"Je kunt er gewoon niet dicht op rijden. De voorkant van de auto glijdt gewoon weg. Wanneer je terwijl je wat blokkeert het gas weer intrapt, dan glijdt de achterkant van de auto weg en rijdt degene voor je eenvoudig bij je weg. Ik ben soms wat kritisch, maar toen ik hoorde dat ze de voorbanden smaller wilden maken begreep ik het gewoon niet. Vorig jaar konden we beter racen omdat ze de gegroefde banden ingeruild hadden voor de slicks. We hebben meer mechanische grip nodig om de aerodynamische te verliezen," zei de Braziliaan die bandenfabrikant Bridgestone niet de schuld wil geven van de problemen.

De oplossing om het verschil in compounds tussen de banden groter te maken ziet Barrichello niet zitten. "In theorie werkt het, maar engineers zijn zo slim dat het verschil teruggebracht is tot drie of vier tienden per ronde. Als je praat over een verschil van één tot twee seconden per ronde, dan krijg je het inhalen. Dat is echter wel lastig, want als we een band maken die per ronde twee seconden langzamer is en we naar een plaats gaan die tien graden koeler is, dan kunnen we nooit de temperatuur in de banden krijgen en dat is gevaarlijk."