WK voetbal: kaarten voor fan haast onbereikbaar

Nederland krijgt door de wereldvoetbalbond FIFA heel weinig kaartjes toegewezen voor het WK voetbal in Duitsland. Wil je goed de wedstrijden zien, dan kan je beter een nieuwe TV kopen dan achter kaarten proberen aan te gaan. Leden van de supportersvereniging van het Nederlands elftal die de afgelopen tien jaar veel wedstrijden en toernooien hebben bezocht, maken de grootste kans. Mensen die willen betalen kunnen het beste naar de zwarte markt gaan

De FIFA hanteert een andere verdeelsleutel dan de Europese UEFA voor de toewijzing van de kaartjes in de stadions. De FIFA wijst voor een nationale voetbalbond tijdens een WK duel acht procent van de stadioncapaciteit toe. De UEFA gaf bij EK twintig procent van de stadionscapaciteit. “De achterliggende gedachte is dat in Europa de landen dicht bij elkaar liggen en voetbal heel populair is”, zegt Lloyd Vandenberg, voorzitter van de supportersvereniging. “Voor wedstrijden van Australi of Congo krijgt de FIFA de stadions niet vol.”

De wereldbond verhandelt al losse kaarten via hun internetsite. De kopers weten wel bij welk stadion ze zich op een bepaalde dag moeten melden, maar ze weten nog niet welke landen er gaan spelen. “Zo voorkom je dus dat wedstrijden niet uitverkocht raken, maar stimuleer je de zwarte handel enorm”, aldus Vandenberg.

Vandenberg vervolgt: "Wij krijgen via vaste afspraken voor de WK-wedstrijden van Nederland 2000 tot 2500 kaarten. We hebben 60.000 leden. Zij vragen weliswaar niet allemaal kaarten aan, maar toch verwachten we voor alle wedstrijden samen wel 50- tot 60.000 aanvragen.”

De KNVB verloot de kaartjes van de Nederlandse wedstrijden. Vier procent van de stadioncapaciteit zijn voor supporters en de andere vier procent verdeelt de bond onder relaties en sponsors. Het gaat bij de supportersvereniging om een zogenaamde gewogen loting. “Per half jaar lidmaatschap en voor bezochte wedstrijden krijgt een lid punten toegewezen. Iemand die de afgelopen tien jaar een heleboel wedstrijden heeft bezocht, heeft bij voorbeeld 25 keer meer kans dan iemand die net een half jaar lid is. Zo hopen we de trouwste supporters te belonen.”, aldus Vandenberg.