MTV investeert fors in gaming

MTV Networks gaat de komende twee jaar de ontwikkeling van games flink financieel ondersteunen. In de begroting van de komende twee jaar is in totaal 500 miljoen dollar gereserveerd voor investeringen in videogames. Volgens diverse bestuursleden van MTV Networks is gaming essentieel om de doelgroep beter te bereiken. Het is daarbij belangrijk om het ontwerp van games samen met het bedenken van nieuwe TV-programma's te doen, in plaats van naderhand een game te baseren op een populaire show, zoals bij Pimp My Ride, Celebrity Deathmatch en Jackass bijvoorbeeld gebeurde.

Michael Pachter, analist bij Wedbush Morgan, heeft zijn twijfels over het avontuur dat MTV Networks wil gaan beginnen. Volgens hem denken te veel media-bedrijven dat ze gemakkelijk in de game-industrie kunnen stappen, de werkelijkheid is echter dat het aantal succesvolle ondernemingen vrij gering is.

MTV heeft echter al eerder enkele succesvolle stappen ondernomen in de gamesindustrie. Succesvolle projecten van MTV Networks zijn bijvoorbeeld XFire, GameTrailers, NeoPets en Nicktropolis. In de maand juni van dit jaar bezochten zo'n 42 miljoen mensen een games-gerelateerde website van MTV, een stijging van 20% sinds januari.
Ook de doelgroep van MTVN sluit beter aan op de nieuwe doelstelling. Van alle webgebruikers speelt zo'n 27% games, tegen 47% gamers onder het MTVN-publiek.

Ook het aankomende Rock Band is onderdeel van de nieuwe strategie van MTVN. MTV bestudeert momenteel manieren hoe de game met webactiviteiten en de TV-programma's gecombineerd kan worden. Men realiseert zich tegelijk dat het een natuurlijke combinatie moet zijn, omdat een geforceerde link juist een afschrikwekkend effect kan hebben.