THQ CEO: PC gamers geraffineerder dan console gamers

De CEO van de grote uitgever THQ, Brian Farrell heeft een interessant interview gegeven aan Mercury News. In het interview zette hij uiteen hoe hij aankijkt tegen de verschillen tussen verschillende platforms en hoe rendabel ontwikkeling is. We leren onder andere uit het interview dat THQ op de technisch minst veeleisende games nog altijd teams van 30-60 mensen zet en dat de toppers met een zeer hoog budget veelal ontwikkeld worden door teams van meer dan 100 man die ook nog eens aanzienlijke hoeveelheden werk outsourcen naar andere studio's in Azië en Oost-Europa.

Ook budgetten willen aardig uiteenlopen bij THQ. Zo spendeert men een aanzienlijke 15-20 miljoen Amerikaanse dollars aan de ontwikkeling van een technisch indrukwekkende game als Saints Row. Bij games waar men kan voortbouwen op een eerdere basis, zoals bij de jaarlijkse worstelgames, ligt dit aanzienlijk lager. Farrell liet tevens weten dat hij meer een segmentering van de markt voorziet. Als voorbeeld noemt hij de first person shooter Frontlines: Fuels of War, deze game zal enkel verschijnen op PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Omdat deze volgens Farrell een 'high-end core gamer title' is hoort deze niet thuis op de Wii. Net zoals andere, nog niet aangekondigde, games niet thuis horen op PC, Xbox 360 en PlayStation 3. De Wii zou levensvatbaar zijn voor exclusives omdat ervoor ontwikkelen soms slechts een derde van het budget vergt.

Farrell liet zich eveneens uit over de hogere kosten die Sony en Microsoft onverwacht maken. Bij Microsoft liggen de kosten hoger omdat men veel meer uitgeeft aan de hardware door het moeten vervangen. Bij Sony vanwege de vele problemen met blu-ray. Ook liet hij weten dat de ontwikkelaars in dienst van THQ problemen hadden met het geheugen van de PS3, de beschikbare 256KB per SPU (soort mini-processor waarvan er 7 in de Cell zitten) zou veel te weinig zijn om data te verplaatsen. Ook zou de ontwikkelingssoftware bij de PS3 erg slecht afsteken bij die van Microsoft. Vandaar de volgende uitspraak:
"You have a software company struggling with hardware and a hardware company struggling with software."

Als laatste stelde de interviewer nog een vraag over PC gaming. THQ staat er om bekend om aardig wat PC games uit te brengen, in de eerste helft van dit jaar was het zelfs hun belangrijkste platform. Farrell van overtuigd dat er ook op de PC een aanzienlijke markt is te vinden omdat er een groot aantal mensen zijn die simpelweg op de PC willen spelen in plaats van op consoles vanwege onder andere muis en toetsenbord. Ook het type games zou erg verschillen, PC gamers zouden geraffineerder zijn en de games zouden meer denkwerk vereisen dan de relatief simpele console games. Dit verschil in markten bracht Farrell tot de uitspraak dat je niet zomaar een console game op de PC kunt uitbrengen. Company of Heroes en Titan Quest zullen dan ook nooit een console aandoen, een uitzondering zou liggen in first person shooters die wel prima de oversteek zouden kunnen maken. Iets wat een indicatie zou kunnen zijn voor een console-port van S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.