Waarom de Wii wint

Fortune Magazine heeft een coverartikel geplaatst over waarom de Wii zo extreem populair is (ruim zeven miljoen verkochte units wereldwijd). Een echte reden wordt niet gegeven, maar een aantal keypoints uit het artikel zullen hier genoemd worden:

De Wii blijft schaars, zelfs bij de company store van Nintendo of America zelf
De Wiimote is goedkoop te maken:

Accelerometer: $2.50
Basic Memory Chip: $0.25
Audio Amplifier: $0.50
Data Converter: $0.50
Rumble Pack: $2.50
Bluetooth Chip: $2.00
Audio Translator: $2.00
Plastic Casing: Unknown
Wrist Strap: Unknown

Er wordt per verkochte Wii 50 dollar winst gemaakt
Developementkosten gemiddeld 5 miljoen dollar per game (PS3 gemiddeld 20 miljoen)
Ubisoft zegt dat Nintendo de beste consolebouwer is om mee samen te werken
EA zegt dat Nintendo een pionier is
Succes van de Wii overtuigt Microsoft nog niet (Peter Moore: I love the experience, the price point and Nintendo content of the Wii, but Microsoft provides experiences that Nintendo cannot provide)
Sony Amerika geeft credits aan Nintendo, maar ze vinden hun eigen controller ook innovatief. De Wii is een omgebouwde Cube.
Sony bekijkt de wereld door de ogen van een engineer terwijl Nintendo inspiratie haalt uit de dingen om hun heen (voorbeeld is het Pikmin idee dat Miyamoto kreeg door simpelweg naar zijn tuin te kijken)

Toekomstvoorspellingen:

Nintendo blijft de komende jaren met deze Wii werken en stappen over naar PS3-achtige techniek als die goedkoper is. Wii 2.0 is dan krachtiger (HD graphics) maar blijft hetzelfde basisprincipe houden.
Een prijsverlaging van 50 dollar is een prima mogelijkheid om de goedkoopste console te blijven.
Connectiviteit tussen Wii en DS zou moeten/kunnen zijn als i-Tunes
Meer voorraad is nodig, Nintendo had dit succes zelf ook niet helemaal verwacht. Op dit moment worden er één miljoen units gemaakt en dit wordt waarschijnlijk opgeschroefd naar 1.5M binnenkort. 2 miljoen is bijna niet te doen volgens Nintendo.