Nintendogs launch: verslag op locatie

Af en toe kan het gebeuren dat verschillende functies door elkaar lopen. Zo tik ik niet alleen af en toe een stukje voor FOK!Games maar zit ik ook in het promo team van de Nintendogs tour. Gisteren werden overal in Nederland evenementen gehouden om de launch van Nintendogs groots te vieren. Bij diverse Toys R Us-winkels werd een hondenparcours opgebouwd waar kinologenverenigingen hun hond over hekjes, door tunnels en tussen paaltjes door joegen. Nintendogs was speelbaar op een overmaats hondenhok met acht DS'en en twee promomensen liepen rond met een DS-belt met daarin ieder twee DS'en. Tevens konden mensen met korting een DS aanschaffen, vanzelfsprekend bij de Toys R Us. De locatie waar ik heen mocht was wereldstad Hengelo.

Nadat het hele parcours opgebouwd was en de hondentrainers gearriveerd waren was het tijd om met de promotie te beginnen. Muziekje aan, DS'jes aan en de trainers begonnen met de eerste demonstraties. Om extra mensen naar de locatie te lokken was het mogelijk om met je eigen hond een work shop te komen volgen. Leuk idee, slechte uitvoering. Blijkbaar vond niemand het echt de moeite waard om hun hond mee te nemen naar het winkelcentrum om aldaar door een aantal opgefokte Martin Gaus-imitatoren onderwezen te worden over hoe ze hun hond moeten africhten. Mijn primaire functie als bewaker van het parcours om te zorgen dat dit niet werd overstroomd door enthousiastelingen bleek dan ook vrij snel overbodig.


"Impressie van een deelnemende hond."

Goed, het parcours was niet zo'n succes, maar hoe zat het dan met Nintendogs zelf? Hoewel het hondenhok niet echt druk bezocht werd waren die mensen die het wel even probeerden wel erg enthousiast. Uit de verkoopcijfers van de Toys R US bleek dat die dag 12 DS'en waren verkocht en iets van 15 exemplaren van Nintendogs. Niet slecht als je bedenkt dat er normaal zo'n twee DS'en op een standaard zaterdagmiddag verkocht worden. Nintendo, Nintendogs en de tour lijkt dus een gouden combinatie te zijn waarmee Nintendo eindelijk door lijkt te hebben hoe marketing werkt.

Nu moet Nintendo alleen nog leren hun producten te beveiligen, DS'en waren beveiligd met een stukje tape om te zorgen dat de demo's niet gejat konden worden. Helaas waren sommige bezoekers in Eindhoven brutaler dan het promo team en waren aldaar dan ook vier demo's gejat. Ach ja, misschien weer goed voor de verkoop aangezien de demo vijf minuten duurt en optimale verslaving probeert te verschaffen. Misschien staat de dief (of zijn/haar zusje, broertje of moeder) volgende week wel in de winkel om een DS inclusief Nintendogs te kopen en dan is het Nintendo die het laatst lacht.