Senator wil verbod op "25 to Life"

Een Senator in New York, de democraat Charles Schumer, wil graag dat de game "25 to Life" niet zal worden uitgebracht omdat er veel te veel geweld in het spel zit. In het spel is het mogelijk om politie-agenten neer te schieten en om mensen als levend schild te gebruiken.

Schumer vindt dit spel nog erger dan de GTA-reeks en vindt GTA in vergelijking met "25 to Life" lijken op een kinder-serie. Terwijl de GTA-reeks juist bekend staat om het vele geweld en hierop ook wordt bekritiseerd. Het spel "25 to Life" zal worden uitgebracht door Eidos.

Naast het verbannen van het spel uit de winkels wil Schumer ook nog eens dat console-ontwikkelaars zoals Microsoft en Sony hun samenwerking met Eidos beëindigen. "The last thing we need here in New York is to reinforce a destructive culture of violence and disrespect for the law. Little Johnny should be learning how to read, not how to kill cops," aldus Schumer.

Microsoft heeft gisteren nog gereageerd op de Senator en had het volgende te zeggen: "25 to Life was developed for a mature audience and has been rated so it will be sold only to the appropriate audiences," Microsoft said in a statement..

Ook Eidos kwam met een tegenreactie, zij zeggen dat ze vertrouwen op het rating-systeem en dat het spel alleen verkocht zal worden aan mensen boven de 18 jaar. "Eidos believes that video games are a creative art form and we produce a wide range of content aimed at various age groups including games specifically targeted for the over-18 player. On the issue of who should be allowed to purchase our products, we have a very strict two-tier rating system in the UK to send a clear signal to both customers and retailers as to the appropriate audience for each game. 25 to Life will have a BBFC 18+ rating, which means that it is illegal to sell it to anyone under that age; retailers face a £5,000 fine and up to six months in prison if they do so."

Op dit moment is geweld in games een hot issue in de Verenigde Staten. De games-industrie is qua omzet ongeveer even groot als Hollywood met zijn films (10 miljard dollar). De grote vraag in het land is of de game-industrie zelf met duidelijke regels moet komen, of dat er aparte wetten voor moeten komen. Ondanks alle kritieken verkopen games met veel geweld, zoals GTA: San Andreas bijzonder goed in de Verenigde Staten.