ATi: Xbox 360 krachtiger dan PS3

In een interview met de website bit-tech heeft ATi Developer Relations Manager Richard Huddy wat details uit de doeken gedaan over de Xbox 360 en de rol van ATi binnen het geheel.

Onder andere vertelde hij dat de GPU vele voordelen had boven de PS3 in de vorm van bijv. Unified Shader Architecture (ipv gescheiden vertex/pixel engines) wat de Xbox 360 een stuk krachtiger zou moeten maken (de GPU kan immers naar behoefte de engines iets laten doen ipv dat ze dedicated zijn).

Omdat de hardware van de Xbox 360 niet compatible is met die van de originele Xbox en er in het begin van de development geen rekening gehouden werd met eventuele backwards compatibility gebruikt de Xbox 360 software-emulatie voor backwards compatibility. Wanneer de emulators af zijn zullen ze of pre-loaded zijn op de Xbox 360 harde schijven of te downloaden zijn via Xbox live.

Huddy legde eveneens uit waarom volgens hem de clockspeed van de GPU's van de PS3 en Xbox 360 (550MHz vs. 500MHz) volgens hem niet betekenen dat de PS3 krachtiger zal zijn. De unified shader architecture zou volgens hem het belangrijkste verschil zijn tussen de twee en zou de strijd op grafisch vlak in het voordeel van de Xbox 360 moeten beslissen.

Het originele interview is hier te vinden.