EA investeert in mobiel gamen

Electronic Arts heeft een overeenkomst gesloten met het Schotse bedrijf Digital Bridges om meer spellen geschikt te maken voor mobiele telefoons. Analisten verwachten dat 'mobiel gamen' de komende jaren explosief zal groeien, en dat er in 2009 220 miljoen mensen zullen gamen op mobiele telefoons.

Gerhard Florin, Senior Vice President van Electronic Arts zegt veel opwindende mogelijkheden te zien om buitenshuis te kunnen gamen. "Consumenten over de hele wereld schuiven steeds meer richting interactieve entertaiment," zo zei hij op de Europese Games Network beurs in Londen.

Door de nieuwe samenwerking hoopt EA van de expertise van Digital Bridges in het ontwikkelen en distribueren van games voor mobiele telefoons te kunnen profiteren. EA heeft al wel ervaring met games voor handhelds zoals de GameBoy Advance en heeft plannen om spellen te ontwikkelen voor de PSP en de Nintendo DS. Toen EA besefte welke bedragen mensen uitgeven aan ringtones zagen ze het potentieel van mobiele, downloadbare games.

"We hebben er lang en diep over nagedacht," zei Gerhard Florin tegen BBC News Online. "De mobiele markt is nu nog erg klein en het is nog erg vroeg, maar we geloven dat dit het juiste moment is." EA denkt ook dat de telefoon een manier is om mensen die normaal geen spelletjes spelen, waaronder vrouwen, te bereiken.

Een van de grote titels die EA op de mobiele telefoon uit wil brengen is een versie van The Sims. Daarnaast wil men Fifa Football 2005, Tiger Woods PGA Tour 2005 en Need for Speed Underground 2 uitbrengen. Op de lange termijn wil het bedrijf mobiele games en console games linken, zodat je bijvoorbeeld The Sims kan spelen op je telefoon en dan de veranderingen uploaden naar de PC of console. Maar EA geeft toe dat dat nog ver in de toekomst ligt.

Volgens een recent rapport van onderzoeksbureau Ziff Davis, is de populariteit van mobiel gamen in de Verenigde Staten in 2004 verdubbeld naar meer dan 16 miljorn huishoudens. Bijna 70% van de gamers in de VS hebben een mobiele telefoon en 50% speelt spelletjes op een mobiel apparaat.