CBL: omzetgroei voor supermarkten

Ondanks, of misschien wel dankzij, de wereldwijde economische neergang zal de omzet van supermarkten dit jaar met 3 procent stijgen. Dat stelde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vandaag bij de presentatie van het jaarverslag over 2008.

De koepelorganisatie van Nederlandse supermarkten berekende dat de omzetgroei in de eerste vijf maanden van 2009 3,8 procent bedroeg. Al eerder zei het CBL een groei van 3 procent te verwachten, voor het meerendeel dankzij hogere prijzen (2 procent). Marktkenners van ING verwachten een toename van 1,8 procent.

Vorig jaar wisten de supermarkten 6,5 procent meer om te zetten dan in 2007. In totaal ging het om een bedrag van 30,5 miljard euro, een nieuw record. Met name de eerste drie maanden van 2008 realiseerden de supermarkten een grote groei. Wel signaleert de belangenorganisatie dat de recessie consumenten kritischer maakt. Het huismerk wint aan populariteit en er wordt scherper op aanbiedingen gelet.

Drie van de tien consumenten, onderzocht in het kader van het Consumenten Trends onderzoek door EMI Business School, geeft aan de recessie in de portemonnee te voelen. Toch geeft slechts 8 procent van een groep onderzochte consumenten aan te bezuinigen op boodschappen. Er wordt eerder beknibbeld op uit eten gaan en bezorgmaaltijden.

Het CBL wil zich de komende tijd verder inspannen om pinbetalingen in supermarkten te stimuleren. De winkels zijn gewilde doelwitten voor op contant geld beluste overvallers. Er wordt volop geëxperimenteerd met kassa's waar alleen gepind kan worden.

Ook blijft de organisatie lobbyen voor handhaving van de zondagsopening. Volgens berekeningen van het CBL levert de opening op zondagen vijfduizend banen op en een omzet van 1 miljard euro op jaarbasis. Het kabinet wil echter af van de openstelling.

Omzet van supermarkten stijgen,  (foto: ANP)