Ouders blijven in gebreke bij financiŽle opvoeding

Consumentenplatform Centiq heeft een onderzoek gedaan om erachter te komen hoe het gesteld is met de financiële opvoeding in Nederland. De uitkomst is vernietigend, ouders weten te weinig van financiële zaken om hun kind de juiste kennis mee te geven.

Henriëtte Raap-Scheele van Centiq zegt hierover: "Ouders bedoelen het vaak goed, maar beschikken zelf ook niet altijd over een goed financieel inzicht". Zij zou graag zien dat scholen meer tijd besteden aan het onderwerp zodat kinderen geldbewuster worden.

"Vijf miljoen Nederlanders zeggen niet voldoende financiële kennis te hebben om een onverwachte forse inkomensdaling op te vangen. Ruim 4,5 miljoen mensen zeggen van zichzelf niet genoeg te weten van financiële producten" aldus Raap-Scheele.

Om kinderen geldbewuster te laten zijn zouden ze al voor hun twaalfde moeten leren omgaan met een budget en bijvoorbeeld klusjes doen om meer inkomsten te genereren. Zo leren ze de waarde van geld kennen en er naar te handelen.

Banken zijn een campagne begonnen op televisiezenders waar kinderen naar kijken, zoals Nickelodeon, om hen meer te leren over geldzaken. Natuurlijk is de insteek van de banken om deze 'geldbewuste' kinderen later als klant te krijgen.