AH moest prijzen verhogen door Ahold

Supermarkt Albert Heijn moest de afgelopen jaren zijn prijzen verhogen omdat moederbedrijf Ahold geld nodig had voor overnames in het buitenland. Dit blijkt uit een reconstructie van de prijzenoorlog van het afgelopen jaar, de grootste die de supermarkten ooit hebben gevoerd.

De kasstroom (de winst plus afschrijvingen) moest bij Albert Heijn met 15 procent per jaar omhoog, zodat Ahold de rente kon betalen over de schulden die het maakte voor buitenlandse overnames. Hierdoor moest Albert Heijn de prijzen verhogen, waardoor andere supermarkten volgden. De supermarktbranche beleefde hierdoor gouden jaren, tot diverse discounters hun waar lager geprijsd aanboden. Andere supermarkten zagen zich genoodzaakt hun goederen ook goedkoper aan te bieden, wat resulteerde in een prijzenoorlog.

Meer over de prijzenoorlog van vorig jaar:
Ronde 1
Ronde 2
Ronde 3
Ronde 4
Ronde 5
Ronde 6
Ronde 7