Aanslag kost ook TV-reclame geld

De reclameverkoopbureaus STER en IP hebben gezamenlijk ongeveer tussen de vijf en zes miljoen gulden misgelopen als gevolg van de ramp in de Verenigde Staten. Verscheidene televisiestations zonden geen of minder reclame uit in de dagen na de aanslagen.

De STER is als gevolg hiervan ongeveer drie miljoen gulden misgelopen. Op 11 september, de dag dat de ramp plaatsvond, en de dag daarna werd er op Nederland 2 geen reclame uitgezonden. De publieke omroepen achtten dit `niet wenselijk'. Nederland 1 en 3 zonden minder reclame uit.

De STER verwacht dit geld wel terug te verdienen. ,,We willen de bedrijven die de tijd hadden gereserveerd op andere tijden inboeken'', aldus een woordvoerder. ,,Maar we gaan wel een drukke tijd tegemoet, dus ik weet niet of we alles zullen terugkrijgen'', meldde hij verder.

Ook IP heeft geld verloren. Een woordvoerster schat dat het verlies tussen de 2 en 3 miljoen gulden is.