Bod AOL op tv-kabels AT&T

AOL Time Warner heeft een conceptbod gedaan op AT&T Broadband, de grootste Amerikaanse kabelexploitant. Ook Cox zal wellicht bieden.

Dit bericht Wall Street Journal vandaag.
Een bod is logisch omdat America Online dan de 13 miljoen kabelabonnees van AT&T kan inlijven als internetabonnee. Nu nog is Chello de exclusieve aanbieder van nettoegang op de kabels van AT&T.

AT&T Broadband staat al geruime tijd in de etalage.

Time Warner is zelf al een grote kabelexploitant, met onder meer in New York een groot aantal abonnees. In totaal zouden AOL Time Warner en AT&T Broadband aan 25 miljoen abonnees komen.

Na een overname zou AOL zijn belang in Time Warner Entertainment zien dalen van 74,5 naar 40 procent, aldus de WSJ. Bij een overname zou de FCC zeker eisen dat concurrenten van AOL onder gelijke voorwaarden internetabonnementen mogen aanbieden als AOL zelf. Wellicht moet de nieuwe combinatie Chello verkopen.

Cox biedt wellicht samen met Microsoft en/of Walt Disney op AT&T Broadband.

In juli begon de strijd om AT&T Broadband met een bod van Comcast dat door AT&T werd afgeslagen. Liberty-voorman John Malone speelt een sleutelrol. Hij is met Liberty aandeelhouder van AT&T Broadband en aandeelhouder in AOL.