Film: Pearl Harbor op weg naar grote flop

Pearl Harbor, de superproductie van de Disney Studios, gaat - zoals de studiobonzen voor de première op 25 mei hadden voorspeld - de Titanic achterna. Helaas bevindt de prent zich niet in het kielzog van de recordfilm van James Cameron waarop regisseur Michael Bay zich had geïnspireerd, maar van het onzinkbare superschip dat geveld werd door een ijsberg.

Tijdens zijn openingsweekend in de VS en Canada haalde de prent nog 75,2 miljoen dollar binnen, maar daarna ging het bergaf: de helft minder tijdens het tweede weekend, een totale ineenstorting de derde. Vorig weekend moest Pearl Harbor het stellen met amper 9,5 miljoen dollar, mijlen achter Lara Croft: Tomb Raider.

Disney Studios moet nu hopen dat de film in de rest van de wereld minstens 300 miljoen dollar opbrengt om uit de kosten te komen. Disney investeerde 140 miljoen dollar in wat het trots "de grootste actiefilm ooit" noemde. De mondiale reclamecampagne kostte nog eens zoveel. Het ironische is dat Pearl Harbor, over de aanval van de Jappen op de VS-basis op Hawaii, enkel nog kan gered worden door de op een na grootste filmmarkt ter wereld. En dat is... Japan.