Volg dat mailtje!

Het kan handig of onthutsend zijn om te weten of het mailtje dat je hebt verstuurd inderdaad is gelezen door de ontvanger. Tot nu toe weet de afzender van een mailtje eigenlijk nooit met zekerheid of zijn bericht de geadresseerde (tijdig) onder ogen is gekomen. Dankzij nieuwe technologie kan aan die onzekerheid een einde worden gemaakt, zonder dat de ontvanger er ook maar iets van merkt.

Overigens mag de technologie eigenlijk niet nieuw genoemd worden, want spammers gebruiken de technologie al jaren om vast te stellen wie hun boodschappen leest. Wat nieuw is, is dat de technologie nu ook beschikbaar is voor de doorsnee internetter.

Privacygroeperingen zijn niet blij met de nieuwe technologie. Ze wijzen erop dat informatie die, zonder toestemming van de ontvanger, wordt geretourneerd aan de afzender een inbreuk op de privacy betekent.

Bij telemarketeers staat de techniek bekend als pixel tags. Het gaat in feite om verborgen stukjes html-code in mailtjes. De spammers kunnen dankzij de pixel tags de effectiviteit van hun campagnes meten. Privacygroeperingen noemen de codes, minder flatterend, Web bugs en zeggen dat ze worden gebruikt om internetters te bespioneren. Inmiddels is het fenomeen aangekaard bij het Amerikaanse congres dat zich later deze maand over de materie zal buigen. De technologie maakt het voorts mogelijk dat kan worden gesignaleerd wanneer en naar wie een mailtje wordt doorgestuurd en wederom of het bericht geopend wordt.

Of de Amerikaanse politiek iets kan ondernemen tegen het fenomeen is echter de vraag. Eén van de twee bedrijven die de techniek gratis of bijna gratis aanbieden is het Koreaanse Postel en dat zal zich niet veel gelegen laten liggen aan Amerikaanse wetgeving. Postel claimt dat de dienst in Korea mateloos populair is en al honderdduizenden gebruikers telt.