Internetbedrijven krijgen Kerstwaarschuwing

De Amerikaanse concurrentiewaakhond, de Federal Trade Commission (FTC), heeft internetwinkels in de VS gewaarschuwd voor te rooskleurige Kerstmis-beloften. De winkels moeten vooral oppassen met het frustreren van consumenten door ze een snellere bezorging van bestelde producten voor te schotelen dan kan worden waargemaakt.

De FTC heeft de waarschuwing geuit in een brief aan meer dan honderd e-tailers. Dit is een gevolg van problemen eind vorig jaar toen tijdens de traditioneel drukke periode in december internetshops niet hun beloften konden nakomen. Zeven bedrijven kregen daarom een boete van de FTC van in totaal ruim 1,5 miljoen dollar.

Voor een aantal bedrijven hadden loze beloften vervelende gevolgen. CDNow, een online-verkoper van cd's, kwam in financiële moeilijkheden en werd uiteindelijk overgenomen door het Duitse Bertelsmann. Voor speelgoedreus Toys 'R' Us bleek het internet een maatje te klein. Omdat de Kerstmis-beloften niet juist bleken te zijn, bleven de verkopen achter. Daardoor vielen dit jaar de financiële resultaten tegen omdat teleurgestelde klanten de groots opgezette website Toysrus.com bleven mijden. Volgens de FTC moeten de internetwinkels zich met hun beloften baseren op 'feiten en niet op verwachtingen'.

De meeste bedrijven beloven hun klanten een bezorgtijd van een à twee dagen, wat volgens de concurrentieautoriteiten een 'krachtige boodschap is voor mensen die op het allerlaatste moment hun kerstinkopen willen doen'. De FTC verwacht dat er dit jaar tijdens de kerstperiode 35 miljoen mensen online gaan shoppen. Vorig jaar bedroeg dat aantal 20 miljoen.