Europa tegen spammail

Ikke had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De Europese Commissie wil dat de burger de mogelijkheid krijgt ongewenste reclame via zijn internetadres te weren. Het moet dan wel gaan om aansluiting via een betaalde internetprovider.
Gratis aansluitingen worden veelal 'bekocht' met eerst een stroom reclame voordat men aan surfen toekomt. Heeft men echter een betaalde aansluiting, dan moet men net als met de sticker op de brievenbus aan kunnen geven of men gediend is van allerhande commerciële berichten of niet.

De verantwoordelijke eurocommissaris Liikanen (Telecommunicatie) kondigde onlangs de zogenaamde 'opt in'-regeling aan, die het internetaanbieders onmogelijk moet maken automatisch reclame door te geven. Bedrijven kunnen nu snel en goedkoop doelgroepgerichte reclame sturen naar internetgebruikers via hun e-mailadres.
De lidstaten en het europarlement moeten nog wel instemmen met de plannen van Liikanen.

Vraag me af of het ook maar enig effect zal hebben... *zucht*