Mijn kind is briljant!

De volgende slogan hoorde ik in een radiocommercial. “Inter College Business School. Business School reinvented!” Zo'n slogan verwacht ik op zich wel van een business school. Treuriger was echter het vervolg van dat spotje. Niet helemaal de letterlijke tekst, maar het kwam op het volgende neer: “Krijgt u wel eens klachten van leraren? Is uw kind wat eigenwijs? Snel afgeleid? Te ondernemend voor school? Dan is uw kind precies de student die wij zoeken!”

Ofwel: we beginnen met lastige kutkinderen die hun bek nooit kunnen houden en maken daar onze toekomstig managers van. Het wordt langzaamaan een beetje omgedraaid. Vanaf de jaren negentig werd de zakenwereld al steeds verder verziekt door hebzuchtige klootzakjes die vonden dat ze zich steeds meer konden veroorloven. Nu worden de klootzakjes alvast aan de voordeur van de opleiding geselecteerd.

De Inter College Business School had dit vast niet zo over willen laten komen. Inmiddels hebben ze ook weer een andere radiospot, dus ik neem aan dat ze meer commentaar hebben gehad. Toch neem ik aan dat er heel wat keren over zo'n reclame is vergaderd, voordat het daadwerkelijk de ether in wordt gegooid.

Wat was dan de redenatie? Wij willen graag studenten die in ieder geval tot hun zeventiende of achttiende jaar heb zitten klootzakken in de schoolbanken. Dan hoeven wij ze alleen nog maar te leren hoe je geld kunt verdienen door een eigenwijze kloothommel te blijven. We zetten ze dan ook nog even op een voetstuk, zodat ze de school verlaten met het idee dat ze beter zijn dan ieder ander.

Ook handig voor de ouders die al dat geld voor de scholing van kindlief moeten betalen. Hen vertel je gewoon dat hun lastige kutkind eigenlijk een briljant zakenwonder kan worden. Die hoesten dat schoolgeld wel op. Eindelijk een school die het met ze eens is. “Mijn kind is briljant!”

Nu lopen er in het bedrijfsleven al zat managers die amper weten wat hun bedrijf nu precies doet of wat ze nu eigenlijk verkopen. Deze opleidingen gaan dat legertje managers nog vrolijk aanvullen ook! Nóg eigenwijzer. Nóg meer over het paard getild. En met niet alleen nóg minder verstand van zaken, maar ook nog eens de complete onwil om iets te leren van de werkvloer van hun bedrijf. Zij zijn tenslotte zelf al briljant.

Is managen niet eigenlijk heel eenvoudig? Je maakt een goed product of levert een deugdelijke dienst en zorgt dat je dit voor een verantwoord bedrag kunt verkopen. Voor een goede kostprijs is het handig om te weten hoe je product tot stand komt. En daar zet je dan vervolgens een dusdanig winstpercentage op dat de klant het wil betalen en waardoor je bedrijf verantwoord verder kan. Daar heb je geen eigenwijze klootzakjes voor nodig. Met gezond boerenverstand, de wil om te leren en inzicht in de markt kom je al een heel eind!

Maar ja. Het kan altijd sneller. Als je zonder verstand van zaken je bedrijf, je personeel en eventuele leveranciers uitknijpt, maak je in ieder geval eventjes een nog grotere winst. Voordat de boel dan weer naar de kloten gaat, vertrek je voor een 'nieuwe uitdaging' en heb jij alleen succesverhalen op je cv staan.

De sollicitatie van zo'n schoolverlater:
“Waarom ik deze baan zou moeten krijgen? Omdat ik briljant ben!”