[Tour] Vrede in oorlogsgebied

Kristoff leek op weg naar winst
Cavendish leek stil te staan
Maar uiteindelijk kwam toch
Greipel weer als eerste aan

De renners reden de hele dag door oorlogsgebied, maar bewaarden lang de vrede. We zagen veel kerkhoven en gedenktekens en meteen werd toen duidelijk dat het duo D&D meer weet van de oorlog dan van de koers en dat hebben we geweten.

Dat gekakel van D&D kwam mede doordat het over het algemeen een oersaaie etappe was. Kopgroepen? Dat is zó 20e eeuws. Nu moeten de renners allemaal op iemand letten. Je hebt renners die hun kopman uit de wind moeten houden, renners die op de sprinters moeten letten, renners die de koers moeten controleren en renners die gewoon te gewond zijn om iets te ondernemen en dan heb je nog de kopmannen en sprinters en die houden zich in een etappe als vandaag ook rustig.

Het enige dat leven in de brouwerij had kunnen brengen was wind. Vanmorgen las ik allerlei twitterberichten over omgewaaide dranghekken bij de finish en er was veel regen. Ik ging er dus eens goed voor zitten, maar de slaap sloeg al snel toe.

Af en toe was er eens een valpartijtje en daar lagen nogal eens Fransen bij. Zo was er tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog ineens een valpartijtje van Coquard, de Franse sprinter. Herbert Dijkstra was zo opgetogen bezig met zijn verhaal dat hij de valpartij bijna miste.

Het is trouwens toch nog niet de Tour van de Fransen. Bouhanni is vandaag ook gevallen en uit de Tour. Ik had hem al niet bij mijn rijtje, want hij was voor de Tour ook al gevallen, maar gisteren ging hij ineens goed over de kasseien en sprintte gewoon mee. Nu dus niet meer.

Toen de uitzending begon was er één hele koploper. Dat is dus niet eens een kopgroep.
Het peloton wilde hem echt niet inhalen, maar de man ging zo langzaam, dat het toch bijna gebeurde toen het peloton een ietsje versnelde bij de tussensprint. Het peloton schrok zich rot toen ze hem voor zich zagen rijden en liet maar snel de teugels vieren, want er was nog meer dan honderd kilometer te rijden. Greipel greep de winst in de tussensprint maar weer eens. Het peloton was wel meteen gebroken.

Niet lang daarna werd die eenzame man voorop toch ingerekend. Ik dacht dat er nu wel een spervuur aan demarrages zou komen. Maar nee, niemand had een opdracht gekregen om weg te rijden en dan doe je dat natuurlijk niet.

Maar op 79 kilometer van de streep schrok ik even wakker. Cannondale trok de boel zomaar op de kant. Volgens D&D was het een generale repetitie. Ook weer een bewijs dat ze meer verstand van de Eerste Wereldoorlog hebben dan van de koers. Er zijn geen generale repetities in een Tour de France. Het peloton brak wel. Als eerste loste die groene bekkentrekker Voeckler, maar ook Rolland was er al snel af. Nee, de Fransen hebben tot nu toe weinig te lachen. De opschudding was echter snel voorbij en het peloton kabbelde weer voort.

Op 25 kilometer zou het dan gaan gebeuren. Daar zou de harde wind zijn als ze een bocht naar rechts maakten, maar er was alleen een harde valpartij. Natuurlijk lag Pinot er bij. Zij sterren staan beslist verkeerd.

Er gebeurde helemaal niets verder en de treinen die al een hele tijd voorin boemelden, gingen in de laatste tien kilometer gewoon versnellen. Het werd dus een massasprint. De eerste deze Tour. Het was wel een mooie sprint met de sterkste sprinters van voren. De Gorilla won hem en stond weer met een zeer brede grijns op het podium. Lau heeft vandaag een rustige hersteldag gehad. Morgen hoop ik dat er wel weer meer strijd komt.

Leukste uitspraak van Dijkstra: De renners hebben nu tegenwind. Ooit was deze rit de snelste rit ooit, maar de wind kwam toen uit een andere hoek. De renners fietsten toen wel de andere kant op.

Tweet van de dag: Leander de Boer: Ik heb het gevoel dat deze Tour-etappe vooral een geschiedenisles is van de NOS-presentatoren

De rit van morgen

Morgen zou wel eens een waaieretappe kunnen worden op weg naar Le Havre. Dan moet de wind wel uit een andere hoek waaien dan normaal, want de renners rijden naar het zuidwesten en dan is meestal de wind tegen. Wind tegen is niet goed voor waaiers. Hopelijk waait de wind wel uit de meest gunstige richting voor waaiers, want dat geeft spanning en spektakel.

Toeristen gaan meestal naar Le Havre om de containerhaven te bekijken en om eens lekker te gaan winkelen en eten. Eventueel gaat men nog naar het museum des Beaux-Arts André Malraux. Het bekende gebouw uit glas en staal.

Veel minder mensen bezoeken het Château d´Orcher, dat even buiten de stad ligt. Toch is dat wel aan te bevelen. In het kasteel zelf kun je de architectuur van de middeleeuwen bewonderen. Het kasteel stamt uit de twaalfde eeuw en was bedoeld om de entree via de Seine te beschermen tegen vreemde mogendheden. Het kasteel is open voor publiek en een bezoek zeker waard. De tuinen van het kasteel zijn echter nog veel leuker om te bezoeken. Je komt er veel soorten planten, struiken en bomen tegen. Ieder jaar wordt er een festival gehouden. Dan komen tuinarchitecten, boomkwekers, hoveniers en milieuprofessionals planten en tuingereedschap aanbieden en ze geven tuinadviezen. Dit jaar is de 22e editie van 10 tot 12 oktober. Er is dan ook een conferentie over bamboe op zondag. Normaal is de toegang tot de tuinen gratis.

De renners zullen het kasteel echter letterlijk links laten liggen en ze hebben ook geen tijd om het museum te gaan bekijken of eens lekker te gaan winkelen. Juist in de havenstad Le Havre zullen ze alle zeilen bijzetten om eventuele vluchters te pakken of tijdens een waaieretappe geloste klassementsrenners zoveel mogelijk tijd aan te smeren.