Verdun

De Slag om Verdun is één van de bloederigste veldslagen van de Eerste Wereldoorlog, met honderdduizenden doden en gewonden. Als strategisch verdedigingspunt tegen de Duitse bedreiging was het essentieel dit punt te behouden. Het Nederlandse M2H en Blackmill Games hebben een game ontwikkeld die zich in Verdun afspeelt. Een nabootsing van de lange loopgravenoorlog.

Verdun loopgraf

Na jaren van futuristisch geweld in onder andere Call of Duty is het eindelijk weer eens tijd voor een ouderwetse shooter. Letterlijk. Verdun vult een groot gat dat is ontstaan, nu games gebaseerd op de Eerste- en Tweede Wereldoorlog door ontwikkelaars zijn vergeten. M2H en Blackmill Games zagen hier een mogelijkheid in de vorm van Verdun. De opzet is simpel: bescherm je eigen gebied en neem dat van de tegenstander over.

Het spel begin je met een overzicht van de map. Hierin zijn verschillende tactische punten te vinden, waar gevechten plaatsvinden. Per gebied is te zien hoeveel spelers er actief zijn, zodat je niet in je uppie jezelf staat te vervelen. Het voorkomt een gebrek aan medespelers, wat een goed idee is voor een game op kleinere schaal. Zeker voor Verdun is het essentieel, aangezien je wordt geplaatst in een squad van maximaal vier spelers. Er zijn vier soorten squads in de game. Zo is er een squad die verantwoordelijk is voor het observeren van het speelveld, een squad voor de aanval en het overnemen van vijandelijk gebied en een squad voor de verdediging. Het is essentieel om de krachten van elke squad te benutten en goed samen te werken, anders ga je zeker geen matches winnen.

Verdun Open Veld

Wat meteen opvalt tijdens het spelen van Verdun, is dat het gevaarlijk is. Zoals we kennen van onder andere Red Orchestra: één goed schot en je bent dood, zonder genade. Met dit gegeven moet je ook tactisch omgaan. Je bent namelijk nogal makkelijk een doelwit voor de tegenpartij. Ren je tussen de loopgraven, kom je uit op een groot open veld. Vanuit schietgaten tussen de zandzakken, vanuit een tunnel zelf of simpelweg iemand die je tegenkomt: je wordt meteen van alle kanten beschoten. Blijf je echter in je eigen loopgraventunnels, dan heb je ook een probleem: je ziet zeer weinig (eigen alleen de rechte lijn voor je uit) en je gaat zeker weten het gebied van de tegenstander niet overnemen. Geen blinde ren en schiet strategieën dus, maar ouderwets nadenken, timen en samenspelen. Een verademing in het genre.

Er zijn twee modi op het moment. De één is een simpele Deathmatch. De ander is de Frontlines-modus, waarin je steeds meer gebied probeert over te nemen van de tegenstander. Deathmatch is wat je ervan mag verwachten, maar is minder populair dan de Frontlines-modus, die ook weer zijn eigen problemen kent. Zo zit je vaak te wachten tot er iets gebeurt en kent de modus lange tijden om weer tot leven te komen. Door deze elementen kan het voorkomen dat je langer wacht om iets te kunnen doen dan dat je daadwerkelijk iets doet. Gebeurt er echter iets, krijg je een commando om aan te vallen of terug te trekken, dan komt het spel tot leven. Opletten, snel actie ondernemen, reageren en samenwerken. Wanneer er een verandering in het speelveld tot stand komt, dan geniet je met volle teugen. Deze momenten zijn echter net te zeldzaam om de game continue interessant te houden.

Verdun Open Veld Groene Omgeving

Ook kent de game performance issues: lag en lage frame-rates zijn de voornaamste problemen. Door tegenstanders heen schieten, terwijl je ze duidelijk hoort te raken, is erg vervelend. Gebeurt het incidenteel, prima. Gebeurt het elk potje, dan begint het erg te storen. Ook de lage frame-rates zijn hatelijk en spelen met instellingen helpt weinig. Nu is de game net uit early-access op Steam en kunnen de ontwikkelaars nog verbeteringen aanbrengen, maar op het moment is de game soms lastig speelbaar.

Verdun is een tactische shooter en vervult deze rol goed. De keuze om de game af te laten spelen in Verdun is er een die ik aanmoedig. Het samenwerken met andere spelers en de vaardigheden van squads benutten vereist oefening, maar is erg bevredigend wanneer alles samenvalt. Regelmatig moet je lang wachten om verder te kunnen, wat het tempo uit het spel kan halen. Neem dit samen met performance issues en je hebt een game die nog wat verbeteringen kan gebruiken. We kunnen alleen maar hopen dat de ontwikkelaars hiermee aan de slag gaan.

• Toffe setting
  • Squad gameplay
  • Tactisch sterk